Computerworld News Service: "Vi er blevet enige om ikke at afsløre vilkårene," siger Yusuf Mehdi, der er senior vice president for online audience business ved Microsoft.
Han talte på scenen under Search Marketing Expo i Seattle, og her blev han presset i spørgsmålet om detaljerne i den aftale, som Microsoft for nylig indgik med Apple, der handlede om inklusionen af Bing som søgemulighed for brugerne af iPhone.
Yusuf Mehdi fortalte, at Apple havde været imponeret over nogle af de nye muligheder i Bing, som iPhone-brugerne nu vil få glæde af.
"Hemmeligheden har været, at vi gennemførte en masse HTML 5-arbejde, og så viste vi dem nogle prototyper, som vi gav demonstrationer af ved WWDC. Det fik virkelig folk til at indse, hvad vi kan med HTML5," sagde han.
Microsoft planlægger at udrulle de nye funktionaliteter i løbet af de kommende måneder, fortalte han.
"De sagde, 'alle vores kunder giver udtryk for at de gerne vil prøve Bing, og valgmuligheder er godt for forbrugerne," sagde Yusuf Mehdi. "Så det var en nem diskussion."
Aftalen om at lægge Bing på iPhone kan have overrasket nogle, eftersom Apple og Microsoft er i stærk konkurrence på adskillige markeder.
Udover aftalen med Apple, talte Yusuf Mehdi om emner med relation til Bing, som udkom for omkring et år siden.
Selv om han siger, at virksomheden er stolt af Bings succes, så indrømmer han også, at der har været en del fejltrin og at Microsoft stadig har en meget arbejde at gøre på området. Bing har fået 20 millioner nye brugere på et år og har opnået en markedsandel på fire procentpoint, fortalte han.
Stadig mange mil på vejen
Nogle tilbud har været overraskende succeser. For eksempel har Bing Recipes, som lader folk søge på opskrifter med udgangspunkt i enkelte madvarer, gjort det overraskende godt.
"Det er helt åndssvagt; den side får simpelthen så meget trafik," sagde han og fortalte videre, at Bings tjenester til rejser, shopping og lokale services også klarer sig godt.
Men "vi har også afprøvet mange ting, der ikke virkede, og så måtte vi finjustere og forbedre dem," tilføjede han.
Microsoft har for eksempel for nyligt meddelt, at selskabet vil lukke ned for tjenesten Cashback, der gav folk rabatter på indkøb, som de havde fundet med udgangspunkt i Bing-søgninger. Virksomheden har gennemført nogle distributionsaftaler, der har vist ikke at være investeringen værd.
"Der er stadig mange mil på vejen, før vi kan sige, at vi har gjort et godt job med beslutningsmaskinen," konkluderer han. Frem for at kalde det en søgemaskine, foretrækker Microsoft at referere til Bing som en 'beslutningsmaskine'.
Da Yusuf Mehdi blev præsenteret for en kage med lys i for at fejre Bings etårs fødselsdag, valgte han at nedtone det sidste års resultater.
"Jeg synes ikke, vi fortjener kage og lys. Vi har stadig meget arbejde foran os. Men det har været et godt år," sagde han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen