Via en trojaner med navnet LogInck har it-kriminelle tiltusket sig adgang til login-informationer til ikke mindre end 44 millioner spilkonti.
Helt konkret handler det om en 17 gigabyte stor database, hvor der ud af de 44 millioner konti er åbnet uønsket adgang til 16 millioner konti hos Wayi Entertainment, to millioner konti hos Ncsoft og godt 200.000 World of Warcraft konti.
Online-spil i farezonen
Det er sikkerhedsfirmaet Symantec, der beretter om det store svindelnummer på firmaets sikkerhedsblog.
Onlinespillerne er en udsat gruppe, fortæller Symantec.
"En række onlinespil, herunder det populære World og Warcraft, har været udsat for adskillige angreb, men 44 millioner konti lyder af rigtig mange," siger Ken Willén, der er sikkerhedsekspert i Symantec.
Spilidentiteterne handles flittigt på helt almindelige auktions- og handelssider, og der er mange penge at tjene på konti, hvor brugeren har opnået store resultater i et spil.
Det er nemlig ikke de personlige informationer, men spilresultaterne, der er interessante i disse former for indbrud, fortæller Ken Willen.
Værdien af de mange oplysninger er svær at beregne, men spilkonti handles fra nogle få kroner til adskillige tusinde på handelssiderne.
Spiludbyderne ved det godt
Spiludbydere som eksempelvis World of Worldcraft ved godt, at der er et problem med tyveri af konti, og man tager problemerne meget ret seriøst.
"Flere af de store spil har hotlines, som man kan ringe til, hvis man får stjålet sin konto. Jeg har et helt nært eksempel, hvor min genbos dreng mistede sin World of Warcraft-konto. Han ringede til udbyderen, der via logfiler kunne rulle kontoen tilbage, og derved mistede han ikke sine resultater i spillet," fortæller Ken Willen.
Spiludbyderne er da også tvunget til at reagere, hvis de vil drive en forretning.
"De er godt klar over at hvis brugerne ikke føler sig sikre, så forsvinder de, men helt undgås kan problemerne altså ikke, hvilket dette tyveri er et tydeligt eksempel på," siger han.