Det sunde projekt
Leverandøren udvikler eller implementerer delløsninger efter agile principper i tæt samspil med kunden, hvis medarbejdere tester løsningerne på rigtige opgaver og med rigtige data.
Kunden følger op på, at alle de ønskede delleverancer er afleveret og lever op til kravene.
Kunden planlægger og gennemfører den organisatoriske implementering og sørger for, at medarbejderne opnår de nødvendige kvalifikationer.
Sygdomstegn
De klassiske symptomer i denne fase er, at tidsplanen skrider, og at kunden oplever, at systemet ikke kan det, man mener, der er aftalt.
"Samtidig skal test af delleverancerne og den organisatoriske implementering passes ind i en travl hverdag, hvor måske ikke alle kundens medarbejdere er mentalt forberedte på forandringen", siger Finn Kensing.
Ofte skubber kunden så testopgaven til leverandøren, der ikke har muligheder for at teste systemet i virkelige omgivelser.
Kur
Kunden skal - eventuelt med teknisk assistance - fra starten sætte sig i projektlederstolen.
"Det kræver tilstrækkelig it-forståelse, så man er i stand til at vurdere og prioritere, når løsningen ikke lever op til de ønskede forretningsmæssige mål," lyder rådet fra Finn Kensing.
Professoren pointerer, at både kunde og leverandør skal have et professionelt tag i de agile metoder og have en dybdegående forståelse for, hvad de hver især må gøre for at få organisation og teknologi til at passe sammen.
Derudover skal kunden insistere på, at systemet afprøves med rigtige data i den rette organisatoriske sammenhæng, så man kan finde ud af, hvor it-systemet eller den foreslåede arbejdsorganisering halter med henblik på at få rettet op på det i tide.