Det sunde projekt
Med udgangspunkt i de første ideer til et nyt it-projekt afklares ideens relation til kundens forretnings- og it-strategi.
Behovet for forandring analyseres, og her er det vigtigt at inddrage nogle af de medarbejdere, der skal sidde med det nye it-system i dagligdagen for at få deres forståelse af behov og muligheder.
Med de første punkter in mente udvikles en eller flere samlede visioner for forandring. De omfatter beskrivelser og prototyper af it-systemer og den fremtidige arbejdsorganisering og en afklaring af de nødvendige kompetencer hos medarbejderne.
Som grundlag for prioritering udarbejdes en forundersøgelsesrapport, hvor visionerne evalueres i forhold til økonomi, og i hvor høj grad de ønskede effekter bliver opnået. Det afklares, hvordan det nye it-system vil påvirke interne og eksterne interessenter. Rapporten indeholder endelig en strategi og en plan for realisering af visionerne.
Sygdomstegn
En alvorlig svulst kan opstå i forundersøgelsen, hvis brugerne ikke oplever, at det kommende system vil forbedre mulighederne for at løse de opgaver, som de sidder med i hverdagen.
"Et andet problem kan være, at organisationen internt mangler it-forståelse til at koble sin specifikke domæneviden inden for eksempelvis sundhedsområdet, jura eller kundeservice med de tekniske muligheder for forandring", siger Finn Kensing.
Kur
For at få høvlet svulsterne af i begyndelsen kan kunden tilknytte it-kyndige og folk med forstand på organisation og kultur til at studere, hvordan medarbejderne reelt arbejder, og hvordan it kan være med til at understøtte og forbedre medarbejdernes nuværende vilkår for opgaveløsningen.
"Det er desuden vigtigt, at ledelsens vision for det kommende it-projekt kan spille optimalt sammen med medarbejdernes dagligdag," siger Finn Kensing.