Sygdomme kan snige sig ind på enhver, der ikke holder øje med symptomerne og er klar til at tage den nødvendige medicin.
Det samme gælder for it-projekter, hvor professor Finn Kensing, direktør for Center for IT Innovation ved Københavns Universitet, fremhæver kompleksitet og innovationsgraden som de farligste parasitter, der kan smitte selv de sundeste intentioner om at udvikle et velfungerende it-system.
Han understreger, at ethvert it-projekt i bund og grund er et komplekst forandringsprojekt, hvor kunden med sine forretningsbriller skal udse sig et specifikt område, hvor it kan være med til at forbedre organisationens nuværende forretningspraksis. Samtidig giver teknologien mulighed for meget innovative løsninger, der er skræddersyet lige præcis til kundens behov.
Bevar fokus
Kompleksitet og lysten til innovation kan sommetider blive så altoverskyggende, at kunden kan glemme, hvorfor man gik i gang med projektet.
"Når en virksomhed har fundet ud af, at it er svaret, så er det ekstremt vigtigt undervejs i processen at huske på, hvad spørgsmålet oprindeligt gik ud på," forklarer Finn Kensing.
It-professoren fortæller, at i rigtigt mange it-projekter kommer det meget hurtigt til at handle om teknik frem for om de organisatoriske forandringer, som i første omgang var årsagen til at udpege it som en løftestang for forretningen.
70/30-reglen
Omkring 70 procent af et it-projekt handler i virkeligheden om organisatoriske ændringer og 30 procent om teknologi. Men det glemmer man ofte, når tidsplanen og budgettet skrider.
"I sådanne situationer er der en tendens til at fokusere på at få teknologien på plads frem for alt andet," siger Finn Kensing.
Han peger på, at når teknologien kommer til at spille førsteviolin i projektet, vil den organisatoriske implementering ofte komme bag på medarbejderne og ledelsen, der har bestilt it-løsningen. Derfor fremhæver han forundersøgelser som en helt central komponent i et it-projekt. Her kan kunden nemlig klargøre over for sig selv, hvad man forretningsmæssigt ønsker at få ud af it-løsningen.
"Ofte ved kunden ikke helt, hvad vedkommende vil have ud af et it-system, og det er helt okay i starten af et projekt. Det vigtigste er, at man gør sig selv klart, hvilke problemer eller muligheder det kommende it-system skal være med til at løse eller indfri i organisationen," lyder det fra professor Finn Kensing.
Her er sundheds- og sygdomstegn
For at undgå de værste negative overraskelser i et it-projekt har Computerworld bedt Finn Kensing kommentere de forskellige overordnede faser i et it-projekt, problemstillingerne og løsningerne på, hvordan man kommer sikkert i havn med sine it-projekter, der kan være komplicerede at navigere rundt i for selv de mest rutinerede it-projektledere.
De fem overordnede faser er: