Der er mange penge i varemærker, og de store firmaer kæmper solide markedsføringskampe for at gøre størst muligt indtryk på forbrugerne.
I denne disciplin gør it-selskaberne det godt, rigtig godt.
Traditionelt har firmaer som Coca Cola ligget helt i top, men it-mastodonter som Google har forvist læskedrikproducenten fra den position.
Det er analysehuset Millward Brown Optimor, der i samarbejde med The Financial Times, Bloomberg og Datamonitor, som for femte år i træk har udarbejdet en liste over de 100 stærkeste mærkevarer i verden, i en undersøgelse kaldet Brandz.
I undersøgelsen vurderes det, at Googles brand-værdi beløber sig til ikke mindre end 115 milliarder dollar, svarende til godt 700 milliarder danske kroner.
På de næste plader er det ligeledes it-firmaer, der gør sig godt i forbrugernes bevidsthed. På andenpladsen kommer IBM med en såkaldt brand value på 500 milliarder kroner, efterfulgt af Apple og Microsoft.
Cola, junk food og smøger
Først herefter dukker tørstslukkeren Coca Cola op, efterfulgt af burger-fabrikken McDonalds og cigaretproducenten Marlboro.
Teleselskabet China Mobile, LG og Vodafone lukker top 10.
Ingen danske firmaer har sneget sig ind blandt verdens mest eksklusive varemærker.
Hele listen ligger frit tilgængelig på Millward Browns webside (PDF).