Artikel top billede

Adobe langer ud efter Steve Jobs i Flash-strid

Adobes grundlæggere langer i åbent brev ud efter Steve Jobs.

Computerworld News Service: Konflikten mellem Apple og Adobe om internettets fremtid er på vej helt op i det røde felt. Torsdag oprustede Adobe med en ny annoncekampagne og et åbent brev. Du kan læse mere om, hvad der er op og ned i balladen her.

De iøjnefaldende annoncer har teksten "Vi [hjerte] Apple" og et Adobe-logo, hvorunder der står:

"Men vi elsker ikke, når vi får fjernet vores frihed til at vælge, hvad vi skaber, hvordan vi skaber det, og hvad man oplever på nettet."

Anden halvdel af det todelte slag er et åbent brev på Adobes hjemmeside under titlen "Vores tanker om åbne markeder," som er skrevet af Adobes grundlæggere, John Warnock og Chuck Geschke.

Det er et tydeligt angreb på Steve Jobs essay "Tanker om Flash."

At skabe det bedste produkt

Med åbne markeder har alle med en god ide en chance for at drive innovation og finde nye kunder. Adobes forretningsfilosofi er baseret på en præmis, der går ud på, at åbne markeder lader det bedste produkt vinde til sidst - og at den bedste måde at konkurrere derfor er ved at skabe det bedste produkt og innovere hurtigere end konkurrenterne.

Men Steve Jobs brev er skarpere i kritikken af Flash, og den administrerende direktør udlægger metodisk de praktiske og tekniske grunde til at droppe Adobes teknologi.

Adobes brev består på den anden side af vage beskyldninger og idealer og tilbyder ikke konkrete svar på Steve Jobs' bekymringer.
Offentligheden er generelt ikke nødvendigvis interesseret i debatten om åbne og lukkede platforme. Den vil bare have sin internet-video, spil og hjemmesider, der virker på dens iPhones og iPads.

Men indtil videre har den manglende Flash-support ikke givet ridser i lakken, når det kommer til salgstallene for iPhone, og det sker nok heller ikke med baggrund i denne strid på ord.

Spørgsmålet handler nu om tiden. Flash er voldsomt populært nu, men det er langsomt ved at få konkurrence fra for eksempel HTML5.

Kan Adobe fortsætte innovationen og stadig holde Flash relevant, når slagmarken skifter til den mobile markedsplads, der endnu ikke har indoptaget teknologien?

Eller er det begyndelsen på enden for Flash?

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere