Artikel top billede

Adobe langer ud efter Steve Jobs i Flash-strid

Adobes grundlæggere langer i åbent brev ud efter Steve Jobs.

Computerworld News Service: Konflikten mellem Apple og Adobe om internettets fremtid er på vej helt op i det røde felt. Torsdag oprustede Adobe med en ny annoncekampagne og et åbent brev. Du kan læse mere om, hvad der er op og ned i balladen her.

De iøjnefaldende annoncer har teksten "Vi [hjerte] Apple" og et Adobe-logo, hvorunder der står:

"Men vi elsker ikke, når vi får fjernet vores frihed til at vælge, hvad vi skaber, hvordan vi skaber det, og hvad man oplever på nettet."

Anden halvdel af det todelte slag er et åbent brev på Adobes hjemmeside under titlen "Vores tanker om åbne markeder," som er skrevet af Adobes grundlæggere, John Warnock og Chuck Geschke.

Det er et tydeligt angreb på Steve Jobs essay "Tanker om Flash."

At skabe det bedste produkt

Med åbne markeder har alle med en god ide en chance for at drive innovation og finde nye kunder. Adobes forretningsfilosofi er baseret på en præmis, der går ud på, at åbne markeder lader det bedste produkt vinde til sidst - og at den bedste måde at konkurrere derfor er ved at skabe det bedste produkt og innovere hurtigere end konkurrenterne.

Men Steve Jobs brev er skarpere i kritikken af Flash, og den administrerende direktør udlægger metodisk de praktiske og tekniske grunde til at droppe Adobes teknologi.

Adobes brev består på den anden side af vage beskyldninger og idealer og tilbyder ikke konkrete svar på Steve Jobs' bekymringer.
Offentligheden er generelt ikke nødvendigvis interesseret i debatten om åbne og lukkede platforme. Den vil bare have sin internet-video, spil og hjemmesider, der virker på dens iPhones og iPads.

Men indtil videre har den manglende Flash-support ikke givet ridser i lakken, når det kommer til salgstallene for iPhone, og det sker nok heller ikke med baggrund i denne strid på ord.

Spørgsmålet handler nu om tiden. Flash er voldsomt populært nu, men det er langsomt ved at få konkurrence fra for eksempel HTML5.

Kan Adobe fortsætte innovationen og stadig holde Flash relevant, når slagmarken skifter til den mobile markedsplads, der endnu ikke har indoptaget teknologien?

Eller er det begyndelsen på enden for Flash?

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren