Efter tre it-leverandører til de danske kommuner har været fremme med kritik af, at KMD's snitflader er lukkede, erkender KMD, at det måske halter på visse områder.
"Selvom vi mener, at vi generelt løfter opgaven med åbenhed og snitflader, så er vi naturligvis lydhøre over for kritik," siger projektchef Rolf Sørensen fra KMD.
Han forklarer, at KMD på det område ofte er i dialog med KL og Kombit.
"Og det er også vores indtryk, at vi løbende har haft en fornuftig dialog med vores eksterne interessenter. Men vi vil gerne se på de aktuelle sager igen og invitere til kaffe på den baggrund," siger Rolf Sørensen.
De tre leverandører, der stod frem med kritik levererer jobcenter-it, ESDH-systemer og it til dagsinstitutionsområdet.
En af leverandørerne mente, at de lukkede snitflader direkte har favoriseret KMD på de udbud, der er blevet holdt i nogle kommuner.
KMD: Udgangen af 2010
Hvorfor har I ikke åbnet op for snitfladerne?
"Åbenhed har været et prioriteret område i KMD. Første prioritet har været adgang til data via vores Enterprise Datawarehouse, det vil sige en løsning, hvor alle kundernes data gøres tilgængelig til videre brug for eksempel rapportering og ledelsesinformation," siger Rolf Sørensen.
Til grund for dette arbejde har KMD sammen med KL gennemført et større standardiseringsarbejde.
"Og vores systemers data vil være tilgængelige med udgangen af 2010," lover Rolf Sørensen.
Parallelt hermed arbejder KMD på standardiserede snitflader, der muliggør direkte integration til KMD's modersystemer, forklarer Rolf Sørensen.
"Det afgørende for os er, at vi baserer os på standardiserede snitflader og ikke specifikke integrationer op mod enkelte leverandører. Det har vi faktisk gjort i årevis på for eksempel økonomi, løn og p-data (p-data er en stor database med person stamdata/oplysninger, man bruger i fagsystemer og lignende, red.), men det er en proces, der vil tage tid, før alle områder er dækket," siger han.
Og så peger projektlederen på, at der herudover allerede i dag er et stort antal snitflader til KMD's systemer, der er udviklet successivt i takt med, at de er blevet efterspurgt af KMD's kunder.
KMD: Puljen ikke stor nok
"Men det er jo oftest snitflader med meget afgrænsede formål bestilt til en helt konkret opgave og for eksempel op imod en anden leverandørs applikation," siger Rolf Sørensen.
"Det er rigtigt nok, at der ikke tidligere har været efterspurgt mere generelle snitflader, og at der ikke har været økonomi i at tilbyde disse snitflader. Nu hvor den offentlige standardiseringsproces så småt er kommet i gang, begynder der også at være fornuft og frem for alt volumen og økonomi i disse mere generelle snitflader, så de vil komme," lover han.
Det står i transitionsaftalen (se faktabox), at I skal lukke op. Eller hvordan tolker I det?
"Som en del af transitionsaftalen er der afsat en pulje til at arbejde med standardiserede snitflader, og sammen med KL og Kombit gennemføres de prioriterede projekter," forklarer projektlederen.
"Ønskelisten er større end puljen, hvorfor en prioritering løbende er nødvendig, hvilket sker i samarbejde med KL/Kombit," siger Rolf Sørensen.
Undervejs i nogle år
I hvor mange år har konkurrenter og kommuner bedt Jer åbne snitfladerne?
"Som nævnt er der allerede i dag fuld åbenhed og tilgængelighed til data via vores EDW (Enterprise Data Warehouse, red.), ligesom vi på snitflader med direkte integration til vores systemer arbejder på at løse alle ønsker," svarer Rolf Sørensen.
Han forklarer, at der er en naturlig efterspørgsel efter snitflader både fra enkelte kunder, leverandører og andre interessenter.
"I det omfang, der ønskes dialog med os, er vi åbne overfor dette. Præmissen er blot, at det sker på standardiserede snitflader og ikke på proprietære snitflader op mod enkelte leverandører," siger han.