ComputerViews: I erhvervslivet er timing en af de væsentligste parametre for at få succes.
Et godt og visionært produkt på det forkerte tidspunkt er en sikker dødssejler, og dette er den stående udfordring for alle virksomheder, der arbejder med teknologisk innovation.
Hvad skal vi satse pengene på? Har vi aflæst markedet og dets behov rigtigt?
Satsningerne hviler altid på en væsentligt grad af held og tilfældigheder, for den teknologiske udvikling går lynhurtigt, og markedernes behov og efterspørgsel kan forandre sig på nærmest ingen tid.
Og samtidig arbejder alle konkurrenterne også på højtryk på at udvikle netop de produkter, som de håber bliver morgendagens game changing-teknologier.
Palm: Engang King of the World
Palm stod engang med en game changing-mulighed i hænderne.
Selskabet var med Palm Pilot PDA'erne og Treo-telefonerne blandt de pionerer, der sparkede markedet for håndholdte computere og smartphones i gang.
Tidspunktet var rigtig, timingen var god, og Palm havde stort set markedet for sig selv med flere millioner solgte PDA'er.
Da først smartphone-markedet begyndte at lægge fra land, kunne selskabet imidlertid ikke stå distancen mod de øvrige spillere på markedet, hvor især Apple med iPhone, RIM med BlackBerry, Google med Android og ikke mindst Symbian hurtigt distancerede de øvrige spillere.
På blot få år er Palms fundament blevet undermineret i så høj en grad, at selskabet ikke længere tror på, at det har en seriøs fremtid som selskab. Det kan du læse mere om her.
Du kan få overblikket over Palms historie her.
Vendepunktet i selskabets historie - der indvarslede den nedtur, der nu er endt med HP's opkøb - kom måske, da selskabets daværende ejer, amerikanske 3Com, besluttede sig for at udskille selskabets styresystem-division i et separat selskab adskilt fra hardware-divisionen.
Forbrugerne vil have applikationer, udviklerne vil have forbrugere
Problemerne ved denne konstruktion var ganske åbenlyse, da U2-selskabet Elevation Partners fornylig stod bag et forsøg på at genskabe fordums tiders innovative kraft i Palm med lanceringen af et nyt styresystem, nemlig WebOS.
Men på trods af det nye styresystems teknologiske fremskridt, var hardware-salget slet ikke på et niveau, der kunne sikre momentum.
Hvad nytter det at have et godt styresystem, hvis ikke der er devices i hundredetusindevis ude hos forbrugerne til at understøtte det?
HP: Eneste chance for at komme med
På den anden side står HP, der kan se, at ærkekonkurrenter som Acer og Dell er begyndt at rykke ind på smartphone-markedet, der uden sammenligning er det hurtigst voksende hjørne af mobilbranchen netop nu.
Det gælder også herhjemme, hvilket du kan læse mere om her.
HP har ikke umiddelbart et salgbart supervåben at trække op ad hatten.
Selskabet har manglet en kvalificeret kandidat at rykke ind på smartphone-markedet med, efter selskabets iPaq - der bygger på HP's opkøb af Compaq i 2002 - aldrig har bidt sig fast og kun har en mikroskopisk markedsandel, ligesom selskabets samlede salg af smartphones og håndholdte computere er faldet med 56 procent i seneste kvartal sammenlignet med det samme kvartal i fjor.
Selskabet har med andre ord haft svært ved at placere sig på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, men har til gengæld massevis af ressourcer, hvilket Palm ikke har.
Til gengæld har Palm et produkt - WebOS - der måske er potentiale i, ligesom Palm har tung ekspertise i og viden om smartphones.
WebOS står da også på mange måder i centrum for HP, der har udset en central placering til styresystemet i selskabets satsning, der skal udfordre ikke mindst Apple, Symbian, RIM (der står bag BlackBerry) og Googles Android.
Det kræver investeringer i udvikling og marketing, hvis WebOS skal opnå den succes, som Palm selv ikke kunne skubbe styresystemet frem til.
Det kræver, at en række af verdens store teleselskaber kan snakkes til at begyndte at skubbe Palm-produkter ud til forbrugerne, og den opgave kan HP løfte langt bedre end Palm.
Palm satte angiveligt sig selv til salg i januar, efter et partnerskab med Verizon ikke skabte den ønskede vækst. Også HTC, Dell og Lenovo har angiveligt været interesserede.
Developers, developers, developers
Akilleshælen er på mange måder udviklerne. HP/Palm har desperat brug for at tiltrække nye kunder og skal det lykkes, er der brug for, at softwareudviklerne begynder at interessere sig for Palm-platformen som grundlag for nye produkter.
Der er brug for spil, værktøjer og massevis af sjove applikationer.
Problemet for HP/Palm er volumen. I dag kigger programmørerne på Apple, Android og RIM, hvor der er mulighed for at nå ud til de store masser.
For eksempel er der for tiden mere end 185.000 apps til iPhone, der fortsat rider på en stejl opadgående kurve.
Med andre ord: Udviklerne gider kun, hvis der er kunder i butikken. Og kunderne kommer kun, hvis udviklerne gider.
Så HP's udfordring, der skal overvindes for at høste gevinst på milliard-investeringen er, at Palm indtil videre nhaft svært ved at overbevise køberne om, at de skulle vælge Palm fremfor iPhone, Blackberry eller Android.
Og udviklerne har ikke været særligt ivrige efter at udvikle applikationer til Palm.
HP håber selvsagt, at købet vil vise sig at være den rigtige handel på det rigtige tidspunkt. Og at selskabet kan placere Palm Web OS på det rigtige sted.
For alt tyder på, at tidspunktet er det rigtige til at satse på smartphones med alt, hvad man ejer og har.