HP og Palm meddelte i nat dansk tid, at de to selskaber er blevet enige om, at HP skal købe Palm for over 6,5 milliarder kroner.
Selvom det kan lyde som et anseeligt beløb, skal det sammenholdes med, at Palm i 2009 kom ud med et underskud på omkring fire milliarder kroner.
Der er dog ingen tvivl om, at HP med købet af Palm forventer at kunne skyde genvej til det lukrative smartphone-marked.
"Smartphone-markedet er det, der er vokset i de senere år, og vi forventer også, at det er det, der vil vokse mest i den kommende tid. Så hvis HP gør det rigtigt, får de adgang til et vækstmarked," siger teleanalytiker Brian Troelsen fra IDC.
"HP har ikke haft succes med deres egen udvikling, men de har nok en koncernstrategi om, at de skal have et spil på mobilmarkedet. Palm har måske været en af de billigste veje til at gøre det," siger Brian Troelsen.
Hvordan kan HP bruge Palm?
Da Computerworld i 2007 deltog i et stort HP-event i Shanghai, var netop mobilitet selskabets helt store fokus. Det var dog selskabets egen hardware, der blev vist frem dengang, og styresystemet var Windows Mobile.
Det er endnu uvist, om købet af Palm vil betyde, at HP dropper Windows-platformen, men da netop denne står stærkt blandt erhvervskunderne, hvor HP også har en stor del af sine pc-kunder, har selskabet umiddelbart et incitament til også at holde fast i Microsofts styresystem.
Brian Troelsen vurderer, at købet først og fremmest bunder i, at HP skal forsøge at gøre mobil-forretningen stor nok.
"Jeg tror, at man har kigget på, om man kan øge markedsandelen, så man kan nå op på en kritisk masse. Du er nødt til at have en kritisk masse, når du producerer mobiltelefoner, for du kan simpelthen ikke overleve, hvis du er nede på Palms markedsandele," siger han.
Brian Troelsen peger på, at HP har et godt fundament for at byde ind med smartphones til erhvervs-segmentet.
"HP har i forvejen meget god kontakt til it-cheferne, som i mange tilfælde er dem, der indkøber mobile terminaler, så hvis man kan få lavet noget overlap mellem styresystemerne i form af device management, kan det blive en fordel."
Se hvem der hitter på markedet
Ifølge Gartner steg salget af smartphones i hele 2009 med 23,8 procent i forhold til året før, så der i alt blev solgt 172,4 millioner enheder på verdensplan.
Fordelingen af smartphone-styresystemerne i 2009 viste, at Palms comeback-forsøg kun havde haft en begrænset effekt. Selskabet indtog sidstepladsen med blot 0,7 procent af markedet.
I stedet var det specielt Apples iPhone, Reseach In Motions Blackberry og de mange nye Android-telefoner, der kunne tage æren for den flotte vækst på smartphone-markedet.
Apples iPhone OS sneg sig ind på tredjepladen ved at øge 2008-markedsandelen på 8,2 procent til 14,4 procent i 2009. På andenpladsen kom Research In Motions, der øgede markedsandelen til 19,9 procent mod 16,6 året før.
Førstepladsen gik til Symbian, hvis markedsandel dog fladt fra 52,4 procent til 46,9 procent på markedet for smartphone-styresystemer.
Endelig voksede Androids markedsandel fra 0,5 procent til 3,9 - en naturlig konsekvens af de mange Android-telefoner, der blev sendt ud i butikkerne i 2009.
HP løb med selskabet
I juni 2008 forsøgte Palm sig med et comeback i form af smartphonen Palm Pre og det tilhørende WebOS-styresystem - begge dele blev
generelt positivt modtaget af anmelderne, men lige lidt hjalp det altså.
Der har gennem lang tid været rygter om at Palm ville blive opkøbt.
Nokia har været nævnt som mulig køber, og da det for to uger siden blev rapporteret, at Palm var igang med at finde en køber, blev HTC, Lenovo og Dell nævnt som mulige købere.
Men det blev altså HP, som køber Palm for at få fingre i den teknologi, som generelt anerkendes, men som markedet ikke er interesseret i.