Artikel top billede

Rivaler ånder den danske bredbåndskonge i nakken

Danskerne vælter ind i tele-butikkerne for at købe mobilt bredbånd. Den mangeårige konge på det danske marked er under stigende pres og bliver nu åndet tæt i nakken af den nærmeste rival.

Danskerne er fuldstændig vilde med mobilt bredbånd. På blot halvandet år er antallet af danskere, der har købt sig mobil bredbånd, steget med hele 379.000 nye kunder.

Inden for det seneste halve år er antallet steget med 169.000 nye kunder, hvilket fortsat gør mobilt bredbånd til et aldeles attraktivt vækstmarked.

I dag har 587.000 danskere mobilt bredbånd, hvilket gør næsten hver femte internetforbindelse herhjemme mobil. Og der er indtil videre ingen tegn på, at denne udvikling er ved at flade ud.

Mobilselskabet 3 sidder fortsat i en førende position på dette voksende marked, men det er ikke sikkert, at det varer ved.

Selskabet må konstatere, at TDC sammen med datterselskabet Telmore er rykket meget tættere på end for blot et halvt år siden, selvom 3 oplyser, at det faktisk har øget antallet af kunder til nu mere end en halv million danskere.

Konkurrenter haler ind på 3

3 må dermed sammen med Telia affinde sig med vigende markedsandele.

Det betyder, at to af de fire altdominerende spillere på det danske marked for mobilt bredbånd, 3 og Telia, mister andele, mens de to andre, TDC og Telenor, går kraftigt frem.

IT- og Telestyrelsens netop udkomne halvårsstatistik - som du kan læse mere om her - viser, at 3's markedsandel i det kraftigt voksende marked er faldet fra 43,2 procent for et halvt år siden til nu 35,9 procent.

Det er knap 10 procent lavere end for halvandet år siden, da 3 sad solidt på 45,5 procent af markedet.

3 har tidligere bedyret, at selskabet sigter efter en 'fair share' på mere end 25 procent af markedet.

Det kan meget vel vise sig at blive til virkelighed, idet konkurrenterne for alvor er begyndt at røre på sig. Det gælder primært TDC og Telenor, der stille og roligt æder sig ind på 3.

TDC vender nedturen

TDC har fået vendt den nedadgående glidebane, som selskabet var kommet ind på ved den forrige opgørelse, og sidder nu på 27,4 procent af markedet.

Samtidig fortsætter Telenor med at vinde markedsandele. Selskabets markedsandel er steget markant fra 13,4 procent i første halvår 2009 til nu 18,7 procent.

Har givet mobilt bredbånd gratis væk

Telenor oplyser, at selskabet med 54.000 nye mobile bredbåndskunder har fordoblet sin kundebase til nu samlet 110.000 mobile bredbåndskunder.

Selv mener Telenor, at fremgangen skyldes, at selskabet har introduceret en såkaldt 'samlerabat'.

Der er faktisk dårligt nok tale om 'rabat', idet 'samlerabatten' består af en ordning, hvor selskabet har smidt et halvt års gratis mobilt bredbånd oven i hatten til alle sine kunder med fast bredbånd.

"Der er mange almindelige danskere, der kan bruge mobilt bredbånd som supplement til deres faste forbindelse. Salgstallene viser tydeligt, at ordningen virker, og vi har forventning om at tage endnu flere markedsandele fremover," lyder det fra Peter Berg, markedsdirektør i Telenor.

Markedsførende 3 trækker på skuldrene af udmeldingen. Selskabet finder det 'uundgåeligt', at dets samlede markedsandel vil falde, når rivalerne forærer deres forbindelser væk.

TDC - der sammen med datterselskabet Telmore sidder på 30,4 procent af markedet - har også fået flere kunder. Tilsammen har TDC og Telmore 179.000 mobile bredbåndskunder.

Selskabet lægger ikke skjule på, at ambitionen er at blive markedsdominerende med en markedsandel på mellem 40 og 50 procent.

"Vi kan se, at vi er godt på vej," siger Jesper Theill Eriksen, direktør for TDC Privat.

3-kunder er trafikgale

En ting er den rå markedsandel, en anden er trafikmængder.

Her ligger 3 klart i spidsen. Det betyder, at den største del af danskernes datatrafik - nemlig godt 65 procent - finder sted på 3's netværk.

Til sammenligning finder blot 10,8 procent af trafikken sted på TDC/Telmores netværk, mens Telias netværk står for 13,4 procent af trafikken.

"Vores kunder bruger deres mobile bredbåndsforbindelser næsten seks gange mere end kunderne hos nummer to på markedet," lyder det fra 3's administrerende direktør, Morten Christiansen.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Test Manager

team.blue Denmark A/S

Network Engineer
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer