Danskerne er fuldstændig vilde med mobilt bredbånd. På blot halvandet år er antallet af danskere, der har købt sig mobil bredbånd, steget med hele 379.000 nye kunder.
Inden for det seneste halve år er antallet steget med 169.000 nye kunder, hvilket fortsat gør mobilt bredbånd til et aldeles attraktivt vækstmarked.
I dag har 587.000 danskere mobilt bredbånd, hvilket gør næsten hver femte internetforbindelse herhjemme mobil. Og der er indtil videre ingen tegn på, at denne udvikling er ved at flade ud.
Mobilselskabet 3 sidder fortsat i en førende position på dette voksende marked, men det er ikke sikkert, at det varer ved.
Selskabet må konstatere, at TDC sammen med datterselskabet Telmore er rykket meget tættere på end for blot et halvt år siden, selvom 3 oplyser, at det faktisk har øget antallet af kunder til nu mere end en halv million danskere.
Konkurrenter haler ind på 3
3 må dermed sammen med Telia affinde sig med vigende markedsandele.
Det betyder, at to af de fire altdominerende spillere på det danske marked for mobilt bredbånd, 3 og Telia, mister andele, mens de to andre, TDC og Telenor, går kraftigt frem.
IT- og Telestyrelsens netop udkomne halvårsstatistik - som du kan læse mere om her - viser, at 3's markedsandel i det kraftigt voksende marked er faldet fra 43,2 procent for et halvt år siden til nu 35,9 procent.
Det er knap 10 procent lavere end for halvandet år siden, da 3 sad solidt på 45,5 procent af markedet.
3 har tidligere bedyret, at selskabet sigter efter en 'fair share' på mere end 25 procent af markedet.
Det kan meget vel vise sig at blive til virkelighed, idet konkurrenterne for alvor er begyndt at røre på sig. Det gælder primært TDC og Telenor, der stille og roligt æder sig ind på 3.
TDC vender nedturen
TDC har fået vendt den nedadgående glidebane, som selskabet var kommet ind på ved den forrige opgørelse, og sidder nu på 27,4 procent af markedet.
Samtidig fortsætter Telenor med at vinde markedsandele. Selskabets markedsandel er steget markant fra 13,4 procent i første halvår 2009 til nu 18,7 procent.
Har givet mobilt bredbånd gratis væk
Telenor oplyser, at selskabet med 54.000 nye mobile bredbåndskunder har fordoblet sin kundebase til nu samlet 110.000 mobile bredbåndskunder.
Selv mener Telenor, at fremgangen skyldes, at selskabet har introduceret en såkaldt 'samlerabat'.
Der er faktisk dårligt nok tale om 'rabat', idet 'samlerabatten' består af en ordning, hvor selskabet har smidt et halvt års gratis mobilt bredbånd oven i hatten til alle sine kunder med fast bredbånd.
"Der er mange almindelige danskere, der kan bruge mobilt bredbånd som supplement til deres faste forbindelse. Salgstallene viser tydeligt, at ordningen virker, og vi har forventning om at tage endnu flere markedsandele fremover," lyder det fra Peter Berg, markedsdirektør i Telenor.
Markedsførende 3 trækker på skuldrene af udmeldingen. Selskabet finder det 'uundgåeligt', at dets samlede markedsandel vil falde, når rivalerne forærer deres forbindelser væk.
TDC - der sammen med datterselskabet Telmore sidder på 30,4 procent af markedet - har også fået flere kunder. Tilsammen har TDC og Telmore 179.000 mobile bredbåndskunder.
Selskabet lægger ikke skjule på, at ambitionen er at blive markedsdominerende med en markedsandel på mellem 40 og 50 procent.
"Vi kan se, at vi er godt på vej," siger Jesper Theill Eriksen, direktør for TDC Privat.
3-kunder er trafikgale
En ting er den rå markedsandel, en anden er trafikmængder.
Her ligger 3 klart i spidsen. Det betyder, at den største del af danskernes datatrafik - nemlig godt 65 procent - finder sted på 3's netværk.
Til sammenligning finder blot 10,8 procent af trafikken sted på TDC/Telmores netværk, mens Telias netværk står for 13,4 procent af trafikken.
"Vores kunder bruger deres mobile bredbåndsforbindelser næsten seks gange mere end kunderne hos nummer to på markedet," lyder det fra 3's administrerende direktør, Morten Christiansen.