Computerworld News Service: McAfee vil refundere sine forbrugerkunders eventuelle "rimelige udgifter," som de kan have pådraget sig i forbindelse med den fejlbehæftede antivirusopdatering i sidste uge, oplyser sikkerhedsfirmaet.
McAfee lover i en udtalelse på sit website sine forbrugerkunder at betale for deres eventuelle reparationer.
"Hvis du allerede har pådraget dig udgifter til reparation af din pc på grund af dette problem, forpligter vi os hermed til at refundere dine rimelige udgifter," skriver virksomheden.
"Det vil blive offentliggjort inden for de næste få dage, hvad du skal gøre for at anmode om refundering."
Der er ingen lignende udtalelse om den fejlbehæftede opdatering på de relaterede hjælpe-sider til erhvervskunder.
Siden sidste onsdag, da en opdatering af McAfees antivirus-signaturer fejlagtigt identificerede en kritisk systemfil i Windows som en mild trussel, har virksomheden understreget, at kun få forbrugere er ramt. De fleste pc'er, der blev ramt af den dårlige opdatering er ifølge McAfee erhvervs-pc'er.
Visse virksomheder har rapporteret om, at tusindvis af computere ikke kunne starte ordentligt op, havde mistet netværksforbindelsen eller begge dele. Ud fra kommentarerne til et blogindlæg af McAfees topchef, David DeWalt, kæmper mange tilsyneladende stadig med at genoplive deres computere.
"Vi arbejder nu på tredjedagen på at rette JERES problem," skriver en person, der identificerer sig som Amanda i en kommentar fredag.
"Fire mennesker arbejder på overtid med at sende cd'er ud til vores fjernmedarbejdere eller simpelthen tager sig af alt muligt, vi ikke burde være nødt til. Jeg er personligt tre dage bagud med mit arbejde, og hver gang jeg får et vredt telefonopkald, har jeg lyst til at stille det videre til dit kontor."
De store undskylder med penge
Selvom McAfee undskyldte til sine kunder i sidste uge - en undskyldning DeWalt gentog fredag i en video-udtalelse - så er det begrænset med information om, hvordan den defekte opdatering kunne slippe igennem test.
McAfee bliver ikke den første antivirusleverandør, der punger ud for sine fejl.
I 2005 brugte Trend Micro knap 45 millioner kroner på at kompensere sine kunder, hvoraf de fleste var fra Japan, for en lignende opdaterings-fiasko.
I 2007 gav Symantec gratis backup-software og udvidede licenserne til Norton AntiVirus med 12 måneder for at kompensere kinesiske brugere, efter en fejlbehæftet opdatering fik deres computere til at gå ned.
Oversat af Thomas Bøndergaard