Artikel top billede

Offentligt ansatte dropper de dyre it-systemer

Dokumenthåndterings-systemerne i det offentlige er et registreringshelvede, derfor fravælger de ansatte ofte de systemer, som den offentlige sektor har investeret store summer i.

Gennem det sidste årti har det offentlige postet enorme summer i elektroniske systemer til dokumenthåndtering og sagsbehandling (ESDH).

Men ifølge it-konsulentvirksomheden Devoteam kniber det stadig med at få systemerne til at virke optimalt.

Det fortæller Per Andreasen, der er projektchef med særlig fokus på implementering af dokumenthåndtering i den offentlige sektor hos Devoteam.

"Det offentlige har investeret i mange dyre systemer til dokument-håndtering, men det er efterhånden på tide, at systemerne bliver bragt i anvendelse. Det er som om, at systemerne er blevet gemt hen i et hjørne og bliver brugt for lidt i arbejdsprocessen," siger Per Andreasen.

Han oplever ikke helt den samme problemstilling i det private erhvervsliv, hvor han fornemmer, at man er mere fokuseret på, at it-investeringerne skal give afkast.

Ansatte fravælger registreringshelvede

Per Andreasen mener, at mange af vanskelighederne kan spores tilbage til de mange registreringskrav, der findes i den offentlige sektor, hvor der er krav om, at beslutningerne skal kunne dokumenteres.

Eksempelvis hvis der bliver begæret aktindsigt i en sag, eller hvis sagen efterfølgende skal overdrages til Statens Arkiver.

De mange registreringer er forstyrrende for de offentligt ansattes arbejdsgange, og risikoen er derfor, at de ansatte helt fravælger at bruge dokumenthåndterings-systemerne.

"Nogle gange udvikler det sig til et sandt registreringshelvede i det offentlige, fordi man har valgt at stille så mange krav om registrering og gjort det alt for besværligt for de ansatte at bruge systemet. Så nogle ansatte vælger simpelthen systemet helt fra, fordi det er for besværligt at arbejde med," siger han.

Derfor oplever han ofte, at de ansatte har dokumenterne til at flyde rundt i systemerne.

"Før i tiden havde man et stort rod, fordi man arbejdede med både et papirarkiv og et digitalt arkiv. I dag har man et rod, fordi de digtale dokumenter flyder rundt og både ligger i mail-indbakken, på fil-serveren og i dokumenthåndterings-systemet, og det betyder, at det er svært at skabe et overblik over de digitale dokumenter. Det er jo paradoksalt, fordi det var det, man gerne skulle væk fra med de digitale systemer," siger Per Andreasen.

Derfor bør det offentlige enten forsøge at drosle ned på registreringskravene eller indfører nogle automatiseringsprocesser, der gør systemerne lettere at bruge for de offentligt ansatte, mener han.

Dårlig ledelse

Men han mener også, at en del af problemerne skyldes, at man har købt de forkerte systemer eller ikke har sat dem godt nok op. Desuden er det hans indtryk, at nogle af lederne i det offentlige har været for dårlige til at få integreret systemerne i de daglige arbejdsgange.

"Det er et stort forandringsprojekt og har været en kæmpe ledelsesmæssig udfordring, som man måske ikke har haft nok fokus på," forklarer Per Andreasen.

Han har især oplevet, at problemerne opstår, når dokumenthåndterings-systemerne vender op og ned på arbejdsgangene i det offentlige.

De nye systemer har blandt andet betydet, at en del arbejdsopgaver bliver flyttet fra en sekretær, der tidligere har stået for journaliseringsarbejdet og ud til den enkelte sagsbehandler, der nu selv skal registrere og arkivere dokumenterne digitalt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering