Den længe ventede udredning fra Finansministeriet omkring årsagerne og nøglerne til at løse til de evindelige offentlige it-skandaler er blevet udskudt.
Det var ellers ventet, at rapporten ville ramme it-Danmark inden for få dage. Men den er blevet udskudt grundet politiske behandlinger i regeringens økonomiudvalg vedrørende landbrugsstøtte til de trængte landmænd.
Udredningen om de offentlige it-skandaler forventes dog at blive behandlet snart og blive offentliggjort inden for de næste par uger.
Mangler professionalisme
Rapporten vil givetvis kunne karakteriseres som afløseren til den såkaldte Bonnerup-rapport fra 2001, der netop også omhandlede, hvordan det offentlige får bugt med sine mange udfordringer med at stable stabile it-projekter på benene.
En af hovedmændene bag rapporten er Finansministeriets digitaliseringschef, Lars Frelle-Petersen, der også fungerede som projektleder i Bonnerup-rapporten.
Han har tidligere over for Computerworld luftet lidt af indholdet i den kommende rapport, som er blevet udarbejdet sammen med Videnskabsministeriet, Skatteministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Lars Frelle-Petersen fortalte dengang, at det offentlige ikke er dygtig nok til at håndtere store og komplicerede it-projekter, som derefter munder ud i budget- og tidsoverskridelser.
"Samlet set har vi i det offentlige brug for at blive mere professionelle til at håndtere it-projekter. Det tror jeg, vi alle kan blive enige om," forklarede Lars Frelle-Petersen 19. februar.
Han forklarede, at projektgruppen derfor har set på, hvad landets store private virksomheder gør for at køre deres it-projekter sikkert hjem.
Tunge kravspecifikationer
Staten har dog lidt andre udfordringer end dem, som store virksomheder dagligt bokser med. Lars Frelle-Petersen nævnte tre områder, hvor de statslige it-projekter skiller sig væsentligt ud.
For det første har en lille offentlig styrelse med 80 medarbejdere sjældent it-projektkompetencer nok til at påtage sig større projekter.
Dernæst er større it-projekter ikke en disciplin, der bliver gennemført én gang om ugen. Slutteligt har mange myndigheder historisk set dårlige erfaringer med it-leverandørers evne til at levere det ønskede.
De tre forhold lagt sammen gør det vanskeligt at gennemføre projekter i det offentlige, fordi projekternes kravspecifikationer bliver meget komplicerede og tidskrævende at gennemføre.
Netop forsinkelser og budgetoverskridelser er to af de hovedområder, som den kommende udredning vil forsøge at gøre op med.