"Der var brug for mig i Danmark."
Sådan lyder det korte svar fra Hans Andersen, når han skal forklare, hvorfor han efter 17 år som både økonomidirektør og administrerende direktør i IKON Deutschland, nu er vendt hjem til sit fødeland som administrerende direktør for Ricoh Danmark.
Den længere version af forklaringen om hjemkomsten handler om, at IKON-koncernen i juni 2008 blev købt af den japanskejede print- og dokumenthåndterings-koncern, Ricoh.
"Det tyske IKON-selskab skal integreres i løbet af sommeren i Ricoh Tyskland, og så var der pludselig to høvdinge. Det er jo en for mange, og jeg var ikke sen til at sige ja til at flytte hjem til Danmark," siger Hans Andersen.
Han overtager posten fra svenske Per Hagklint, som i en overgangsperiode var udnævnt til at lede Ricoh i forbindelse med Ricohs sammenlægning af IKON og det danske Ricoh-datterselskab NRG.
Turbulent sammenlægning
Nok er 55-årige Hans Andersen dansk, men han har aldrig arbejdet i Danmark.
I 1968 flyttede han med sine forældre til Sverige, hvor han havde sin opvækst og sin karriere, inden han i 1981 rejste til Tyskland, hvor han arbejdede for en række forskellige virksomheder.
Den erfaring, han har høstet her, bringer han nu videre til danske Ricoh, der har været igennem en ikke helt uproblematisk sammenlægning af den danske afdeling af IKON og Ricohs danske datterselskab NRG, der begge markedsførte Ricoh-løsninger.
Det har været en hård sammenlægning i Danmark. I alt 38 mistede deres job i en masseopsigelse.
"Det var hårdt for de ansatte i begge firmaer. Man besluttede først at flytte administrationen til Sverige, men måtte revidere den beslutning, og tage administrationen tilbage."
"Men da havde man allerede tabt en masse gode medarbejdere, som man måtte prøve at lokke tilbage til firmaet. Det har betydet, at integrationsprocessen har været betydeligt vanskeligere, end den normalt ville have været," siger Hans Andersen.
"Det var jo før, jeg kom til, for jeg er lige startet. Men den slags skaber usikkerhed, og turen med den fejlslagne flytning af administrationen til Sverige, havde vi godt kunnet klare os uden."
Begejstringen skal tilbage
Der er ifølge Hans Andersen ikke den store forskel på, hvordan man driver virksomhed i Tyskland og Danmark, slet ikke i internationale virksomheder som IKON og Ricoh, hvor firmasproget er engelsk.
"Det gælder om at vinde kunder og holde markedsandele. Der kan være en lille forskel på måden i de respektive lande, men grundlæggende er det det samme," siger han.
Der er nu styr på processerne i Ricoh Danmark og de fusionerede virksomheder, mener Hans Andersen, som ikke ser sig selv som redningsmand for Ricoh Danmark.
"Absolut ikke. Der er ikke noget, der skal reddes. Men der skal struktureres, og vi skal have arbejdsglæde og begejstring tilbage i mandskabet. Det er meget vigtigt," siger han.
Begejstringen får man, når de ansatte tror på, at den strategi, ledelsen lægger, er den rigtige, forklarer han.
"Medarbejderne skal kunne stole på, at vi er på rette vej, og at der ikke kommer flere dårlige nyheder. Nu skal vi ansætte ti nye sælgere, og så skal vi have de gamle kerneværdier tilbage, som først og fremmest er vindermentalitet. Så kommer begejstringen af sig selv."
Vækst på cv'et
Da Hans Andersen startede som direktør i tyske IKON, var der 100 ansatte og en omsætning på 13 millioner euro. Da virksomheden blev købt af Ricoh i 2008, havde IKON 400 ansatte og 75 millioner euro i omsætning.
Væksten skete dels organisk, dels gennem opkøb af andre virksomheder, i alt 17 overtagelser, fortæller Hans Andersen, der således stiller på sit nye job med cv'et i orden, hvad angår evnen til at få en virksomhed til at vokse.
"Dermed ikke sagt, at vi skal ud og købe firmaer i Danmark, men den erfaring kan godt bruges her, tror jeg," siger han.
I markedet kæmper Ricoh i Danmark primært med konkurrenterne Konica Minolta, Xerox og Canon. Ricoh er mindst, men opløbet er tæt, siger Hans Andersen.
"Vi ligger ikke mange procent fra hinanden."