Artikel top billede

Hans Andersen, Ricoh Danmarks nye administrerende direktør, vil løfte stemningen blandt de ansatte.

Ricoh har fået ny direktør: Der var brug for mig

Efter 17 år som chef i Tyskland vender Hans Andersen hjem til Danmark som administrerende direktør for Ricoh, der er ved at finde sig selv efter sammenlægninger og fyringer.

"Der var brug for mig i Danmark."

Sådan lyder det korte svar fra Hans Andersen, når han skal forklare, hvorfor han efter 17 år som både økonomidirektør og administrerende direktør i IKON Deutschland, nu er vendt hjem til sit fødeland som administrerende direktør for Ricoh Danmark.

Den længere version af forklaringen om hjemkomsten handler om, at IKON-koncernen i juni 2008 blev købt af den japanskejede print- og dokumenthåndterings-koncern, Ricoh.

"Det tyske IKON-selskab skal integreres i løbet af sommeren i Ricoh Tyskland, og så var der pludselig to høvdinge. Det er jo en for mange, og jeg var ikke sen til at sige ja til at flytte hjem til Danmark," siger Hans Andersen.

Han overtager posten fra svenske Per Hagklint, som i en overgangsperiode var udnævnt til at lede Ricoh i forbindelse med Ricohs sammenlægning af IKON og det danske Ricoh-datterselskab NRG.

Turbulent sammenlægning

Nok er 55-årige Hans Andersen dansk, men han har aldrig arbejdet i Danmark.

I 1968 flyttede han med sine forældre til Sverige, hvor han havde sin opvækst og sin karriere, inden han i 1981 rejste til Tyskland, hvor han arbejdede for en række forskellige virksomheder.

Den erfaring, han har høstet her, bringer han nu videre til danske Ricoh, der har været igennem en ikke helt uproblematisk sammenlægning af den danske afdeling af IKON og Ricohs danske datterselskab NRG, der begge markedsførte Ricoh-løsninger.

Det har været en hård sammenlægning i Danmark. I alt 38 mistede deres job i en masseopsigelse.

"Det var hårdt for de ansatte i begge firmaer. Man besluttede først at flytte administrationen til Sverige, men måtte revidere den beslutning, og tage administrationen tilbage."

"Men da havde man allerede tabt en masse gode medarbejdere, som man måtte prøve at lokke tilbage til firmaet. Det har betydet, at integrationsprocessen har været betydeligt vanskeligere, end den normalt ville have været," siger Hans Andersen.

"Det var jo før, jeg kom til, for jeg er lige startet. Men den slags skaber usikkerhed, og turen med den fejlslagne flytning af administrationen til Sverige, havde vi godt kunnet klare os uden."

Begejstringen skal tilbage

Der er ifølge Hans Andersen ikke den store forskel på, hvordan man driver virksomhed i Tyskland og Danmark, slet ikke i internationale virksomheder som IKON og Ricoh, hvor firmasproget er engelsk.

"Det gælder om at vinde kunder og holde markedsandele. Der kan være en lille forskel på måden i de respektive lande, men grundlæggende er det det samme," siger han.

Der er nu styr på processerne i Ricoh Danmark og de fusionerede virksomheder, mener Hans Andersen, som ikke ser sig selv som redningsmand for Ricoh Danmark.

"Absolut ikke. Der er ikke noget, der skal reddes. Men der skal struktureres, og vi skal have arbejdsglæde og begejstring tilbage i mandskabet. Det er meget vigtigt," siger han.

Begejstringen får man, når de ansatte tror på, at den strategi, ledelsen lægger, er den rigtige, forklarer han.

"Medarbejderne skal kunne stole på, at vi er på rette vej, og at der ikke kommer flere dårlige nyheder. Nu skal vi ansætte ti nye sælgere, og så skal vi have de gamle kerneværdier tilbage, som først og fremmest er vindermentalitet. Så kommer begejstringen af sig selv."

Vækst på cv'et

Da Hans Andersen startede som direktør i tyske IKON, var der 100 ansatte og en omsætning på 13 millioner euro. Da virksomheden blev købt af Ricoh i 2008, havde IKON 400 ansatte og 75 millioner euro i omsætning.

Væksten skete dels organisk, dels gennem opkøb af andre virksomheder, i alt 17 overtagelser, fortæller Hans Andersen, der således stiller på sit nye job med cv'et i orden, hvad angår evnen til at få en virksomhed til at vokse.

"Dermed ikke sagt, at vi skal ud og købe firmaer i Danmark, men den erfaring kan godt bruges her, tror jeg," siger han.

I markedet kæmper Ricoh i Danmark primært med konkurrenterne Konica Minolta, Xerox og Canon. Ricoh er mindst, men opløbet er tæt, siger Hans Andersen.

"Vi ligger ikke mange procent fra hinanden."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere