To søstre har sat sig for at tilkæmpe sig en plads på el-markedet ved at formidle el-aftaler med it som hovedvåben.
Derfor har de to forretningskvinder for to år siden stiftet selskabet Get Through Power ApS og har for ganske nylig lanceret en online auktionsportal, der på sigt skal fasttømre selskabet som en stor formidlings-spiller på el-markedet.
Ifølge de to kvindelige stiftere med base i Hinnerup uden for Århus kan markedet med jysk underdrivelse godt trænge til konkurrence.
I Danmark beløber det årlige el-forbrug sig til omkring 12 milliarder kroner. Heraf står det offentlige alene for cirka to milliarder kroner.
"Vi ser kommuner, der taler om, at de mangler penge til skoler, børnepasning og ældre. Men her kan de altså spare mange millioner ved at lave budrunder på deres el," siger administrerende direktør Hanne Kjærskov fra Get Through Power ApS.
It fast forankret i bestyrelsen
Målet for selskabet er, at it skal give gennembruddet. I to år har selskabet arbejdet for at få en webløsning klar.
Løsningen blev købt ude i byen hos det lille webfirma Code-Tech ApS med Anders Spliid Hansen bag tasterne.
I bestyrelsen har de to kvinder robust it-erfaring at trække på. Her sidder blandt andre Erik Bro, der har været hos Front Data, Interim Konsulent og Complet Data.
"Forretningsmodellen er bygget op omkring it, forklarer Erik Bro.
Han oplyser, at selskabets it-systemer kombinerer databaser, mailsystemer og realtidsopdaterede el-priser inklusiv valuta-korrektioner.
"It er en forudsætning for, at el-selskaberne kan levere gode priser," siger han.
Han forklarer, at el-markedet er bygget op om priser i "realtid", og er verdens mest omskiftelige marked.
"Det er afgørende, at handler bliver indgået på vilkår, der er kendte og kan afsluttes indenfor meget kort tid for eksempel 15 minutter, fordi der på baggrund af auktionerne handles på opdaterede Nordpool priser i realtid," siger han.
Get Through Power tjener 1.000 kroner per auktion plus et beløb afhængig af antal Kwh, der skal købes, og hvordan udbudsmaterialet iøvrigt skal bearbejdes.
Målet er, at kunden skal kunne oprette en auktion over dets el, og auktionen er afviklet og indkøbet overstået på 30 minutter.
Kunder: Vi sparer kassen
Blandt kunderne, inden selskabet gik over til sin online-platform, finder man Favrskov Kommune, Tårnby Kommune og Aarhus Lufthavn.
Den første kunde, der har prøvet den online auktionsplatform er landmand Morten Adamsen fra Nakskov.
"Elselskaberne bød 31 gange på min auktion, og jeg kunne følge med 'live' under budprocessen," forklarer han i en pressemeddelelse.
Han bruger 240.000 kWh årligt.
"Jeg blev overrasket over, at prisforskellen mellem el-leverandørerne var så stor, og at slutprisen blev
så lav," siger han.
Uønsket og grim ælling?
Men umiddelbart lader det ikke til at alle er lige begejstret for det lille firmas entré på el-markedet.
For markedet har ældgamle traditioner, og den nye spiller i klassen oplever, hvad der i bedste fald kan kaldes grov mobning.
"Vi har oplevet den ene chikane efter den anden," siger administrerende direktør Hanne Kjærskov fra Get Through Power ApS.
En af de organisationer, der har givet Get Through Power ApS en særdeles kold skulder, er Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI).
"Du spørger til, om SKI hilser det lille nye selskab, Get Through Power, velkommen. Det har SKI ingen holdning til," skriver kommunikationskonsulent Tenna Nielsen fra SKI i et svar til Computerworld.
Hun vedhæfter en skrivelse, som SKI har udsendt til samtlige kommuner om den nye el-formidler.
"SKI er derimod optaget af at informere vores offentlige kunder om, hvilke problemer de kan støde ind i, hvis de køber el uden at have sikkerhed for, at EU's udbudspligt er afløftet i forbindelse med købet."
"Jeg vedhæfter den skrivelse, som SKI tidligere har sendt til borgmestre, kommunaldirektører og offentlige indkøbere, som svar på pressemeddelelse fra GTP," skriver hun.
I meddelelsen fra SKI til kommunerne finder man blandt andet denne sætning:
"SKI betragter Get Through Powers pressemeddelelse og omtale af SKI som en uprofessionel og misvisende form for markedsføring, der tager sigte på, at en relativt ukendt aktør profilerer sig gennem et angreb på en af de mere kendte aktører på området," står der.
Derudover kastes tal om SKI's honorarer og det nye selskabs honorarer rundt i luften.
Svært at komme igennem
Hanne Kjærskov fra Get Throug Power ApS beretter om et benhårdt opgør med blandt andet SKI.
Hendes udlægning af forløbet omkring SKI er:
"Vi udsender en pressemeddelelse, fordi vi følte afmagt over, at de offentlige virksomheder kunne læse på SKI's hjemmeside, at vores ydelse var ulovlig," siger hun.
Hun forklarer, at hun derefter i sin pressemeddelelse direkte skrev, at offentlige virksomheder tilsammen kunne spare 100 millioner kroner på deres elregning.
Kimer Konkurrencestyrelsen ned
Men det faldt åbenbart ikke i god jord hos SKI, der reagerede på pressemeddelelsen ved at sende et brev til samtlige kommuner, konstaterer Hanne Kjærskov.
Slutteligt kimer hun Konkurrencestyrelsen ned for at få en blåstempling derfra.
Undskyldningen for de offentlige virksomheder om ikke at bruge dem skal i hvert fald ikke være juridisk, insisterer hun.
Og blåstemplingen, som selskabet tolker svaret, kom den 5. marts 2010. Og kan læses her.
Hanne Kjærskov mener blot, at det siger noget om SKI's metoder og el-markedet, at man fortsat i denne artikel, selv efter Konkurrencestyrelsen og EU-Kommissionen har været på banen, spreder tvivl om lovligheden i at bruge selskabet.
DONG dog mere positiv
DONG's markedsdirektør, Allan Schefte, der har ansvar for erhvervskunder hilser tilgengæld den nye konkurrent velkommen.
Hans umiddelbare kommentar til konceptet er dog:
"Auktioner kan være gode - men den billigste leverandør på den forkerte dag kan blive et dyrt bekendtskab," siger han.
Og markedsdirektøren peger på, at det samme gælder valg af produkter.
"Rådgivning om den rigtige løsning i så uforudsigeligt et marked er en væsentlig parameter, som ofte er mere værd end 'billigst på dagen'," fortsætter han.
For nogle af de risikosprednings-løsninger, der findes i markedet, handler det om sælgers performance i handels- og leveranceforløbet, forklarer DONG-direktøren.
"Det er svært at afgøre på en auktion," siger han.
Fromt ønske om fairness
Fremadrettet håber Hanne Kjærskov, at hendes selskab vil kunne blive spiller i et fair og åbent el-marked.
Håbet er, at it i sidste ende vil medføre lavere el-priser til kunderne.
"Erfaringen er indtil videre besparelser i størrelsesordenen 4-12 procent," får den tydeligt engagerede iværksætter indskudt til sidst.