Driftsomkostningerne for a-kassesystemet i fagforbundet Træ-Industri-Byg, TIB, er reduceret med 70 procent. Og skiftet fra mainframe til distribueret platform tjener sig hjem på et år og syv måneder.
Det er det kontante resultat af, at forbundet fik nok at sin mainframe-løsning og lagde hele a-kasse-løsningen over på en server-platform.
"Per 1. marts 2010 har vi sparet 70 procent i vores it-budget på den del, der handler om a-kassen. Det er tankevækkende. Jeg ved, der er nogen, der vil sige: Kan han ikke regne? Men tallene holder. På 19 måneder, så er investeringen hentet hjem."
Sådan lyder det fra Jan Lehmann, som er CIO i TIB.
Teknologi-skiftet har været en kæphest for Jan Lehmann gennem de 12 år, han har været hos TIB.
"Jeg er glad for, at jeg i dag med tørre facts kan påvise, at det var en god ide," siger han.
Overvejelser om hvorvidt den distribuerede server-platform kan leve op til mainframens berømmede driftssikkerhed, har han gjort sig mange gange. Men han mener, at Windows-platformen i dag er tilstrækkelig stabil til at udgøre det alternativ til mainframe og de dyre MIPS (millioner instruktioner per sekund), som han har ønsket sig længe.
"Det er en skrøne, at en mainframe er så klippesolid. Intet software er fejlfrit, det er logisk, og det gælder også mainframe. Det er logisk, at der er udfordringer selv i meget store organisationer som for eksempel i den finansielle verden, som er mainframe-baseret. Og jeg tror såmænd ikke, vi hører om det hele," siger Jan Lehmann.
Champagne ved begravelse
It-afdelingen holdt en lille begravelsesceremoni for mainframen 28. februar i år, efter den parallelle kørselsperiode var afsluttet.
"Der blev åbnet en flaske champagne, og der er stor tilfredshed med, at det lykkedes at komme i mål, selvom der har været forsinkelser og et par bump på vejen," siger Jan Lehmann.
Fagforbundet har sit eget datacenter i hovedkontoret i København. Herfra it-serviceres 400 ansatte. De fleste i hovedstaden og resten fordelt på landets 10 regionskontorer.
Den samlede investering i hele migreringsprojektet, hardware, udvikling, licenser og konsulenttimer, er på 21 millioner kroner.
De penge er tjent ind på besparelser om få måneder og skaber forventning om yderligere besparelse i det samlede it-budget, fortæller Jan Lehmann.
"Tallene er så overvældende, at nogle nok vil være skeptiske. Men det samlede it-budget for 2010 er allerede reduceret med 20 procent i forhold til 2009."
Moderniseret infrastruktur
TIB havde allerede inden afskeden med mainframen moderniseret sin infrastruktur og virtualiseret hele back end-systemet.
"Det giver os bedre mulighed for at kapacitetsstyre end bare at købe flere MIPS i mainframen. De tekniske muligheder for at flytte fra mainframen til en distribueret Windows-platform var til stede," siger han.
Han peger på fordelen ved at lave en én til én-migrering.
"Tilgangen til systemet er det samme for brugerne i dag som tidligere. Det er de samme skærmbilleder, så vi har ikke skullet bruge penge på uddannelse. Det er en væsentlig fordel i hele projektet. Til gengæld har brugerne fået et par nye features, som de længe har ønsket sig."
De dyre MIPS
TIB er fagforening for 62.000 håndværkere. Som medlem af LO går forbundets historie over 100 år tilbage, og a-kassesystemet er fra 1970'erne.
A-kassen håndterer indbetaling af kontingent og udbetaling af dagpenge, og funktionen er hidtil altid blevet varetaget af en underleverandør, der har både det forretningsmæssige og drifts- og produktionsmæssige ansvar.
I 70'erne hed underleverandøren KD Data, og var ejet af en række fagforeninger og a-kasser. Mærsk Data købte KD Data i 1999, og i 2004 købte IBM Mærsk Data, og det gamle KD Data fortsatte under navnet Organisator. Organisator er i dag et datterselskab til KMD.
"Udgifterne til mainframen blev ikke ligefrem mindre af de handler. Oprindeligt kørte 17 a-kasser under den samme paraply, men til sidst var TIB den sidste kunde i den opsætning. Det blev noget af en opgave at sidde under Organisator, der var bundet af sin underleverandør IBM, som havde en meget firkantet holdning til, hvad sådan noget skulle koste," siger Jan Lehmann diplomatisk om de priser på MIPS, som det aldrig er lykkedes TIB at forhandle ned.
Kunne det lade sig gøre?
I 2008 begyndte Jan Lehmann og hans team at ridse en række scenarier op og lave business cases. Hvor store besparelser er der at hente ved at droppe mainframen? Er der strategiske fordele? Er der en ordentlig ROI (return of investment)?
"Jeg har længe forsøgt at gøre vores organisation parat til et skifte. Det var min helt klare holdning, at her bør der være muligheder for at spare penge."
Han manglede dokumentation for, at det kunne lade sig gøre.
"Jeg havde brug for at se andres erfaringer med at flytte systemet og migrere det hjem. Jeg skulle have en form for dokumentation, der gav en tilstrækkelig vished for, at nogen havde gjort det før, så vi ikke skulle opfinde den dybe tallerken."
Jan Lehmann kom i kontakt med firmaet Microfocus, som er et globalt foretagende, der kunne fremvise 1.000 migreringsprojekter. En del af dem lignede det, som TIB havde brug for.
"Projekterne var gennemført med succes, men var ikke a-kassesystemer. Her måtte vi ud i lidt pioner-arbejde. Vi stillede krav om, at det skulle kunne afvikles på en virtuel platform på grund af muligheden for at kapacitetsstyre. Det mente Microfocus ikke var noget problem," siger Jan Lehmann.
2.500 Cobol-programmer
Før migreringen kunne finde sted, måtte 2.500 COBOL-programmer og millioner af kodelinier kværnes igennem, så det hele kunne afvikles på en Windows-platform i stedet for en mainframe.
TIB har i projektet arbejdet sammen med deres tidligere underleverandør Organisator om at overdrage de sidste kompetencer.
"Vi har jo ikke tidligere haft kompetencer til driften, det har kørt ude i mainframe-parken hos IBM. Vi har hidtil været med på sidelinjen, så derfor skal vi i dag selv have den forretningsmæssige viden, der lå hos Organisator, og den drifts- og produktionsmæssige viden der lå hos IBM," siger Jan Lehmann, som gerne stiller sine erfaringer med migreringsprojektet til rådighed for andre.