"Vi har lavet et 2009, som har været godt, og vi har overpræsteret både på top- og bundlinje i forhold til vores budget. Det har været et godt år, hvor vi har leveret god kvalitet til vores kunder, så alt i alt et tilfredsstillende år."
Sådan siger NNIT's administrerende direktør, Per Kogut, til Computerworld om it-service-koncernens regnskab for 2009.
Det netop overståede år bød på nye kunder som PenSam og Saxo Bank, og det er blandt andre dem, der bidrager til, at NNIT kommer ud af 2009 med en vækst i omsætningen på 14 procent i forhold til 2008. Dermed omsætter virksomheden nu for 1,6 milliarder kroner.
"Vi har været begunstigede ved, at vi arbejder med nogle kunder, som ikke har været ramt af krisen på samme måde som andre, men vi har dog alle været påvirket af krisen," siger Per Kogut.
Selskabet er oprindeligt udsprunget af Novo Nordisk, og i dag er medicinalgiganten da også selskabets største kunde. Således er 63 procent af omsætningen genereret af Novo Nordisk.
"Relativt set vil Novo Nordisks andel af vores omsætning falde henover årene, men vi lærer meget af at have dem som storkunde, og de erfaringer kan vi bruge andre steder," fortæller Per Kogut.
På sigt har virksomheden dog ambitioner om, at forretningen uden for Novo Nordisk internationalt skal vokse med 25 procent om året. Virksomheden har afdelinger i Filippinerne, Kina, Schweiz og Tjekkiet.
Tror på fremtiden
Af regnskabet fra NNIT fremgår det også, at selskabet satser på at runde to milliarder kroner i omsætning i år 2012.
"Der er ingen tvivl om, at 2010 bliver et vanskeligere år end 2009, fordi der er større fokus på at spare omkostninger i både projekt-leverancer og outsourcing-sager end tidligere. Det vil også påvirke os, men vi tror stadig, at vi vil nå vores mål," siger Per Kogut.
NNIT opnåede i 2009 et resultat før skat på 202 millioner kroner, og medarbejderstaben blev øget med 153 medarbejdere til samlet 1.410 spredt ud over fem lande. En del af de nye medarbejdere kom til, da selskabet købte filippinske Corebuilt sidste år.