ComputerViews: Det lille problem er væk, men det store består.
Efter lang tids pres og massevis af eksempler på, hvordan KMD - hovedleverandør af it-løsninger til kommunerne - har givet kommunale embedsfolk billetter til golf, dyre rock-koncerter og fodboldkampe, trækker topchef Lars Monrad-Gylling i bremsen og stopper med at uddele gaver til kunderne. Det kan du læse mereom her.
Lars Monrad-Gylling er kendt som en åben, fair og velartikuleret topleder.
Og det er sikkert rigtigt, når han fremfører begrundelserne for at have krydret faglige arrangementer med "socialt samvær" - altså på golfbanen, på et fodboldstadion eller til en koncert.
Sådan gør alle i det private erhvervsliv.
Rigtig mange selskaber har købt deres egne siddepladser på det lokale fodboldstadion, hvor de kan invitere deres kunder ud på fodbold, øl og mad - og uformelt samvær.
Der bliver også lystigt inviteret på ture til fjerne producentlande, og sponsorerer man et sportshold, er det givet, at sponsoratet bliver benyttet til at pleje kundekontakter ved at invitere gæster med til særlige sponsor-begivenheder, hvor kunderne kan få lejlighed til at møde sportsstjernene.
Spørg bare CSC og Saxo Bank.
De nære relationer gør, at man får "nemmere ved at løse en problemstilling," når "noget spidser til," som Lars Monrad-Gylling ganske rigtigt formulerer det.
Og det er ganske givet rigtigt, hvilket langt de fleste erhvervsfolk kan nikke genkendende til: Alting bliver nemmere, hvis man er på fornavn med hinanden.
Hvor blev den kommunale ansvarlighed af?
KMD blev solgt for to milliarder kroner for mere end et år siden efter mange år som en underlig privat-offentlig hybrid, der som aktieselskab med Kommunernes Landsforening som ejer af 100 procent af aktierne, hverken var helt offentlig eller helt privat.
Med salget til ATP og kapitalfonden EQT blev KMD imidlertid katapulteret ud som et 100 privat-ejet selskab, der som alle andre privatejede selskaber har som sin primære opgave at skabe værdi for aktionærerne. Punktum.
Denne markante forandring i hele KMD's natur er ikke nået ud i kommunerne, hvor embedsmændene stadig overhovedet ikke er i sync med virkeligheden. Det kan du læse mere om her.
KMD trækker stikket - men hvorfor lige det?
Faktisk er der meget, der tyder på, at embedsmændene mener, at de og KMD er en del af samme kommunale hold, som det var tilfældet i gamle dage, da KMD var ejet af kommunerne. Selvom KMD's primære opgave i dag er at tjene så mange penge som muligt.
Når KMD-chef Lars Monrad-Gylling i dag går ud og bedyrer, at KMD nu stopper med at forære kommunale embedsmænd billetter og ture uden faglig relevans, er det således, fordi han vurderer, at det vil have den bedste langsigtede værdi for selskabets ejere.
Han vil gerne undgå for mange ridser i lakken, for mange ubehagelige spørgsmål og mistanker og måske endda indgreb - altså alt sammen faktorer, der kan skade forretningen.
Kommuner bør selv sige stop
Men faktisk burde det ikke være Lars Monrad-Gylling, der skred ind og stoppede strømmen af venskabelige gaver i retning af embedsmændene.
Det burde have været kommunerne, der meddelte, at de omgående og uden dikkedarer og undtagelser ville begynde at afvise alle tilbud om irrelevante sociale arrangementer og andre smøre-gave fra både KMD og andre leverandører.
Det har de ikke gjort. Har de overhovedet noget at miste?
Det ændrer ikke på, at KMD selvfølgelig ved, at det er forbudt at bestikke embedsmænd og derfor selvfølgelig også har et medansvar.
Men når der er kommet en sag ud af KMD-gaverne, er det alene fordi, embedsmændene velvilligt har taget imod og har været aldeles blinde for, at KMD er et privat selskab, der alene har til formål at trække så mange penge som muligt ud af kunderne til gavn og glæde for selskabets ejere.
Selvom de mange gaver på flere måder symboliserer sagens kerne, er det langt fra den mest alvorlige konsekvens af kommunernes misforståede loyalitet over for KMD.
Tilbage står nemlig fortsat de mange it-ordrer, der tilsammen løber op i meget store millionbeløb, som kommunerne nærmest per automatik har placeret - og placerer - hos KMD uden udbud, uden mødereferater og uden den mindste kontrol med, om pengene kunne været blevet placeret bedre.
Det kan du læse mere om her. Og du kan læse om, hvordan kommunerne forsøger at kaste slør over udbuds-fuskeriet her.