Computerworld News Service: I dag når business intelligence kun ud til 15 til 20 procent af brugerne i en virksomhed, men tallet vil eksplodere til 65 procent inden for de næste fem år, mener IBM.
I takt med at brugerne bliver fortrolige med analysesystemerne, vil it-medarbejderne ikke have andet valg end at begynde at forholde sig til den stormflod af forespørgsler, der utvivlsomt vil blive resultatet, mener Jason Gartner, der er chef for analyse-udviklings i IBM Canada.
"For hver information, man tilbyder, vil de kræve dobbelt så meget tilbage. Du giver dem en global optælling af brugere, og straks efter vil du blive spurgt efter en global optælling inddelt efter geografisk placering. Pludselig drejer det sig om fire gange så meget information," siger han.
Fløjtende ligeglade med kilden
I takt med brugerforespørgslernes eksponentielle vækst vil den daglige udfordring for it-medarbejderne blive at servicere den slags behov, mener Jason Gartner.
I virksomhedens dagligdag er forretningsbrugerne adskilt fra it-afdelingen, som vil findes i baggrunden. It-afdelingen skal først og fremmest sikre, at data er 'ren', rationaliseret og på det detalje-niveau, som brugerne efterspørger.
"Brugerne er ligeglade med, hvor data kommer fra. De er ikke interesserede i den måde, du har fået adgang til informationerne," siger Jason Gartner.
Glen Sheffield, specialist i informations-styring i IBM Canada, fortæller, at produktlandskabet er blevet langt mere komplekst for it-professionelle i løbet af de seneste 15 år på grund af alle de mange muligheder i forhold til databaser, analyser, netværk, storage og servere.
"Verden er blevet mere forvirrende, der er flere valgmuligheder. Det er på tide at begynde at overveje, hvordan vi kan levere hurtigere," siger han.
Simplere, hurtigere, bedre - og mere integreret
Af samme grund siger Glen Sheffield, at den næste trend for leverandører, inklusive IBM, bliver at gøre tingene simplere med integreret hardware og analyseredskaber.
Det var præcist det, IBM prøvede at gøre med lanceringen af virksomhedens Smart Analytics sidste september. I januar afslørede Microsoft og Hewlett Packard det, de kaldte et "gennembrud" i integrationen mellem de to virksomheders portfolio.
Jason Gartner fortæller, at IBM ikke regner med at kunne løse alle kundeproblemer med den integrerede tilgang, men at det vil give medarbejderne mulighed for at fokusere på virksomhedernes behov frem for på "alle småtingene, skruerne og møtrikkerne."
It-medarbejderne vil i stedet kunne bruge tiden på at skræddersy de tilgængelige analyseapplikationer og tilføje moduler efter behov, tilføjede han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen