Artikel top billede

Du bliver nødt til at lære krise-kommunikation

Klumme: Vi er på vej til igen at introducere den sårbarhed i it, som vi ellers har bevæget os væk fra i 25 år.

Jeg tilhører en generation, der kan huske, da vi fik pc'en, og det var den nye dreng i kvarteret. Dengang snakkede vi om, hvordan man fik en bedre resp
onstid på sine applikationer - og man var ikke hele tiden afhængig af, om de centrale systemer nu var "oppe og køre" (altså på den gode måde).

I dag er der en voldsom centralisering inden for it.

Det er igen blevet stuerent at snakke om at køre det hele på centrale maskiner, og klienterne skal helst være så tynde som muligt.

Det nedbringer omkostninger til administration og hardware, og har i øvrigt en masse andre fordele.

Op i skyen med det hele

Næste skridt er at køre det hele i skyen.

En højst besynderlig betegnelse, for i virkelighedens verden kører det på mega-maskiner i mega-maskinstuer, lavet af metal og mursten. Kald det lige "sky" en gang mere!

Resultaterne af denne centralisering har vi allerede set: Overskrifter om store nedbrud af it-systemer, der efterlader kunderne hjælpeløse som strandede hvaler på en strand (uden sammenligning i øvrigt).

Så bliver det pludselig til en katastrofe

Nu er det jo ikke fordi, at it hidtil har virket perfekt. Og nogle gange har min pc såmænd heller ikke virket, og jeg har måttet leve uden i et stykke tid.

Som da jeg hældte et helt glas mælk ned i min bærbare.

Men det er lige som ved flyuheld: Når ulykken har et omfang, hvor den rammer en hel masse personer på én gang, bliver det pludselig meget synligt og får karakter af "katastrofe".

Dét er den nye sårbarhed, vi er i gang med at indføre gennem de store maskinstuer.

Noget, som vi ellers lykkeligt havde glemt alt om. Indtil den dag, hvor ingen kunne bruge sit Dankort - eller ingen varer kunne blive kørt rundt i Danmark.

Vi kommer til at se mere af 'shit happens'

Selvfølgelig har leverandørerne gjort meget for at sikre, at systemerne er dublerede, alternative strømkilder osv. osv.

Faktisk meget imponerende, hvis man ser nærmere på det. Men virkeligheden viser, at ting altid kan gå galt (hvilket ikke er det samme som, at ting altid går galt).

Selv den mest sikre plan har sine huller. "Shit happens," som man siger. Og det kommer vi til at se mere af fremover.

Så det må stadig være en opgave for leverandørerne af datakraft (tænk sig, hvordan gamle udtryk kommer på mode igen) at sikre, at systemerne er så sikrede som muligt.

Kunderne bestemmer

Det er i sidste ende kunderne, der bestemmer, hvor sikre de skal være. For det koster penge, og det er der kun kunderne til at betale.

Samtidig skal leverandørerne være forberedte på, at det kan gå galt.

Det hedder beredskabsplan, selvfølgelig. Men det hedder i høj grad også krisekommunikation. Hvordan sikres, at de rigtige interessenter bliver orienteret på den rigtige måde.

Og endnu mere vigtigt, hvordan sikres en god kommunikation til den brede offentlighed. Her kan man måske lære en del fra flybranchen eller andre brancher, der er vant til at håndtere kriser.

Det er en ny disciplin for datacenter-leverandører. De har tidligere fokuseret på de tekniske sider af nedbrud. Fremover kommer de til at lære - og desværre praktisere - meget mere inden for disciplinen krisekommunikation.

Per Andersen er administrerende direktør for analysehuset IDC Nordic og Benelux.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering