Mens IBM's store Lotusphere-konference går på hæld, gør IDC-analytiker og konference-deltager Brian Troelsen fra IDC Nordic status over, hvad han har hørt og set på konferencen.
"Der er jo ikke mange produktnyheder, og det bliver også bekræftet, når man taler med både danske og udenlandske IBM-folk," forklarer han til Computerworld.
Men Brian Troelsen bider samtidig mærke i, at IBM har pustet sig op på det visionære plan inden for især unified communication og den lange række af andre samarbejdsværktøjer i Lotus Notes-klienten.
"Med sin kollaborative agenda følger IBM sit mangeårige Lotus-spor, hvilket er yderst fornuftigt, da det ikke forvirrer hverken kunder eller partnere," forklarer Brian Troelsen.
Pas på med web 2.0-værktøjerne
Efter at have tilbragt en lille uges tid i mødelokaler og til netværksarrangementer med IBM, partnere og kunder på Lotusphere-konferencen vurderer IDC-analytikeren samtidig, at IBM's nye og tidligere lancerede web 2.0-værktøjer, der for alvor kom på menukortet til Lotusphere 2007, ikke nødvendigvis er spiselige for kunderne.
I hvert fald ikke lige med det samme.
"Set i lyset af finanskrisen får web 2.0-værktøjer i første omgang nok svært ved at slå igennem hos kunderne, fordi en lokal it-chef har vanskeligt ved at sandsynliggøre et return of investement," lyder Brian Troelsens vurdering.
"Det gælder jo ikke kun for IBM, men også selskabets konkurrenter," tilføjer han.
Brian Troelsen er dog ikke overrasket over, at IBM i de senere år har storsatset netop på de nye, smarte kollaborationsværktøjer, fordi brugergenereret indhold og kommunikation for alvor har slået igennem på hjemmesider som Facebook, Twitter og Youtube.
"Det er jo typisk, at leverandørerne tager den slags ideer til sig og prøver at skubbe udviklingen i gang noget hurtigere på deres arbejdsværktøjer," fortæller Brian Troelsen.
Efterlysning af cases
Han mener rent strategisk, at IBM har gjort sig selv en stor tjeneste ved også at fokusere på branchespecifikke systemer til eksempelvis finanssektoren, offentlige it-systemer og it til sundhedssektoren.
Og kan gøre det endnu bedre i fremtiden.
"Der er jo mange regulatoriske krav i eksempelvis bankverdenen, hvor IBM så kan klargøre systemer til et lovkrav såsom databeskyttelse inden for et område som unified communications," forklarer han.
"Det er jo heller ikke en tilfældighed, at IBM på Lotusphere har forsøgt at promovere, og har efterlyst flere brugerscenarier med eksisterende kunder, så andre interesserede kan få øjnene op for branchespecifikke fordele ved teknologien," siger Brian Troelsen.