Et uventet partnerskab kan være under opsejling i Silicon Valley.
Det stadigt mere intense kapløb mellem Google og Apple kan nemlig få iPhone-producenten til at droppe søgegiganten til fordel for Microsofts store søge-satsning, Bing.
Det vurderer kilder med kendskab til Apples strategi over for Businessweek.com.
Mere præcist drejer det sig om, at Bing skulle blive den nye standard-søgemaskine i browseren Safari - og måske vigtigst i iPhone.
Google på farlig kurs
Et træk, der i ét hug kunne styrke Microsofts position på det stadigt mere lukrative marked for mobilsøgninger og mobilannoncering.
Indtil videre er det kun spekulation, men skulle det ske, at Apple dumper Google til fordel for Microsofts Bing, kan det blive grimt for søgegiganten fra Mountain View. Det vurderer i hvert fald Anders Elbak fra analysehuset IDC.
"Det er en risikofyldt vej at gå at slås for meget med dem, der dominerer på den platform," siger han kort og uddyber:
"Apple er en af de partnere, det er rigtig farligt at komme op at slås med. Hvis Apple begynder at bruge nogle andre på iPhone, så kan Google godt få problemer med at fastholde en stærk position," siger han og fremhæver iPhonens fremtrædende rolle som mobil internetbrowser.
Google i farligt annonce-gamble
Han påpeger, at det netop er det på mobile platform, at meget af væksten og en stor del af omsætningen fremover vil ligge.
En vækst, som Google nu måske kan have spillet hasard med i den øgede konkurrence med Apple - især efter lanceringen af selskabets egen smartphone, Nexus One.
"Hvis Apple dumper Google, viser det, at Google måske er gået et skridt for langt i konkurrencen med en af sine samarbejdspartnere," siger Anders Elbak.
"Det er ikke småting, hvis Apple skifter. Google lever i høj grad af annoncekroner, så hvis Bing blive mobil-søgemaskine nummer 1 på grund af iPhone, så vil mange annoncekroner gå den vej i stedet for til Google," siger han.