Nyt online marketing suite og et kontor i Japan. Det danske CMS-hus Sitecore udvider for tiden, og ifølge årsregnskabet er der også plads til nogle armbevægelser for Sitecore.
Forrige år fik Sitecore flere prominente kunder på sin CMS-platform, herunder Folketinget og Lego.
Samtidig fastholdt firmaet sine aftaler med store kunder som Københavns Kommune og Siemens Enterprise.
"Vi har haft et godt år, og ifølge årsregnskabet er der, da noget som tyder på, at vi gør det rigtige. Vi har fokus på vores kerneprodukt, men samtidig er vi hele tiden i gang med en videreudvikling af fremtidens websites," siger Michael Seifert, administrerende direktør for Sitecore.
Men hvad er egentlig grunden til, at der er så mange store firmaer og organisationer, der vælger Sitecore som deres CMS-løsning?
Peter Sejersen fra det danske CMS-analysehus J. Boye moderer en erfa-gruppe om Sitecore og mener, at en af grundene er den umiddelbare brugervenlighed, der er på Sitecores platform. Derudover mener Peter Sejersen, at Sitecore har nogle dygtige partnere.
"Mange af Sitecores partnere er rigtig erfarne. De har gennemført store projekter, og de er gode til at byde på opgaver. Til sammenligning har mange open source-partnere typisk mindre erfaring med store projekter og færre ressourcer til at lave gode tilbud.," siger Peter Sejersen.
Rift om værdien af det nye OMS-system
Et andet tiltag, som Sitecore er kommet med det forløbne år, er deres Online Marketing Suite. Det er et business intelligence-værktøj, der er integreret ind i CMS-platformen. Men suiten har fået nogle hårde ord med på vejen af J. Boye.
"Sitecore har lige annonceret sin første kunde på det meget promoverede Online Marketing Suite. Til min overraskelse var det en offentlig kunder - Forbrugerstyrelsen - og jeg kan kun forestille mig, hvor lettede Sitecore er for endelig at have en rigtig OMS reference," skriver Janus Boye på firmaets blog
Tidligere har Peter Sejersen fra J. Boye været forholdsvis kritisk over for Sitecore OMS, som han ikke mener, er det gennembrud, som Sitecore selv mener, at værktøjet er.
Men det er dog ikke alle, der er enige med analysen fra J. Boye. På samme blog fra J.Boye er der flere kommentarer fra blandt andet firmaer, der implementerer CMS-systemer, der er af anden opfattelse end Peter Sejersen.
"Peter, jeg er overrasket over din blog specielt efter, at jeg gav dig et link til min egen blog, der udpensler, at Sitecore OMS er mere end blot et integreret web analyse-værktøj. [...] De meget positive reaktioner fra mine kunder fortæller mig, at de virkelig forstår potentialet i Sitecore OMS. [...]," skriver John Austin, der på det tidspunkt var vicedirektør i Falcon Software, et canadisk softwarehus, der implementer CMS-løsningerne Ektron, Sitecore, Kentico og Sitefinity. I dag er John Austin regionalchef for Sitecore i Canada.
Ledende inden for det offentlige Danmark
Et af de markeder, hvor Sitecore-platformen står stærkt er i det offentlige Danmark.
"Sitecore er markedsledende inden for CMS-systemer til det offentlige Danmark," fortæller Lars Pedersen, CMS-analytiker i det uafhængige konsulenthus BNP.
Som nævnt er Forbrugerstyrelsen en af de offentlige institutioner, der har købt Sitecores Online Marketing Suite. Men produktet er forholdsvist nyt for dem, så derfor kan de ikke endnu dele ud af deres erfaringer med produktet.
"Sitecore har fået Online Marketing Suite implementeret i deres portefølge, men virksomhederne prioriterer nøje deres ressourcer og i en travl hverdag er der ikke altid mulighed for at gå i dybden med analyser af brugeradfærd, men det er blot et spørgsmål om tid før at Google Analytics ikke er tilstrækkeligt længere," fortæller Lars Pedersen.
Sitecore vil skille sig ud
Peter Sejersen fra J. Boye mener, at grunden til, at Sitecore satser på sit OMS, er fordi, at selskabet gerne vil skille sig ud fra mængden af CMS'er.
"I dag er det marginalerne, der adskiller de forskellige content management systemer. Derfor er der behov for at kunne skille sig ud i en salgssituation. Men når det er sagt, er der ingen tvivl om, at Sitecore-platformen er et af de bedste på det danske marked i dag. Der er dog også mange gode alternativer, så derfor har Sitecore brug for at kunne differentiere sig," siger Peter Sejersen.
Hos Sitecores administrerende direktør, Michael Seifert, er der en lidt anderledes holdning omkring OMS.
"Sitecores fundament er bygget på de traditionelle dyder som skalerbarhed, sikkerhed og brugervenlighed, der som bekendt appellerer til større virksomheder. Med vores Online Marketing Suite har vi taget hul på næste generation af websites, hvor sigtet er, at websitet skal skabe målbar vækst som en integreret del af kundernes forretning," siger Michael Seifert.
"De kunder og partnere, vi nu ser tage Online Marketing Suite til sig, er dem, som Everett Rogers ville betegne som Early Adopters. Indenfor de næste år forventer jeg, at CMS-markedet bevæger sig i den retning, som vi har udstukket. Det er faktisk så småt gået igang."
Denne popularitet i systemet betyder, at der ikke er langt fra de 100 millioner kroner i omsætning i årsregnskabet. Helt specifikt var omsætningen i 2009 på 79,2 millioner kroner for koncernen.
Omsætningen i forrige regnskabsår var på 56,43 millioner kroner. Altså en stigning på over 40 procent i omsætning.
Samtidig er nettoprofitten steget med 24,6 procent fra 14,79 millioner kroner efter skat til 18,43 millioner kroner efter skat.