Tilbage til artiklen: Her får du: Kaffe as a Service.
Samarbejdssoftware
I en tid hvor bindingen til en fysisk arbejdsplads specielt inden for vidensfagene bliver stadig mindre, bliver det vigtigt at udvikle løsninger, der understøtter samarbejde og vidensdeling.
Der er mange produkter på markedet inden for samarbejdssoftware, også kaldet groupware, som alle i forskellig grad forsøger at samle funktioner som e-mail, instant messaging, team workspaces, dokumentdeling, kalender og så videre på en fælles platform.
I de senere år har specielt SharePoint fra Microsoft vundet store markedsandele, men de fleste større spillere på software-markedet har noget på hylden inden for samarbejdssoftware.
IBM har med sin Lotus Symphony "Beyond office" faktisk gang i et meget spændende projekt.
Og så er der selvfølgelig Google, der med Google Apps inklusive Google Docs og samarbejdsplatformen Google Sites og senest Google Wave også har satset kraftigt på den front.
Med sin web-baserede og service-orienterede tilgang er Google både inspiration og en potentiel trussel for de traditionelle spillere på markedet.
Telepresence
Telepresence - videokonferencer i høj kvalitet - står foran sit endelige gennembrud. Kvaliteten er ved at være så høj, at det er som at være der selv.
Og potentialet til at spare ressourcer og penge er enormt. Det forventes for eksempel, at omkring 30 pct. af forretningsrejserne i fremtiden vil blive afløst af telepresence. Der er flere producenter på banen, men lige nu ser Tandberg ud til at have iført sig førertrøjen.
Ud over den høje kvalitet på det rent visuelle, har Tandberg gjort sig specielt bemærket ved at have en åben arkitektur, der tillader kommunikation med enheder fra andre leverandører.
Sociale netværkstjenester
Sociale netværkstjenester som Facebook, Twitter og LinkedIn står uden tvivl for en af de mest dominerende trends på nettet. Vi netværker som aldrig før, grupperer os omkring fælles smag og sager, vi vil fremme, og lægger en stadig større del af vores privatliv ud på nettet.
Fra at være et fænomen, der hører privatsfæren til, vil det formentlig bevæge sig ind i vores arbejdsliv og for eksempel skubbe yderligere til brugen af samarbejdssoftware i virksomhederne.
I øjeblikket kan det være et helvede at holde styr på login og profilinfo til de mange tjenester, man er meldt til.
Men med udbredelsen af OpenID, hvor man kan bruge det samme id på tværs forskellige tjenester, vil den hindring efterhånden forsvinde.
Tilsvarende vil vores profil efterhånden også blive mobil i en grad, så ud fra vores position i de fysiske omgivelser vil få tilbudt informationer og reklamer ud fra, hvem vi er, for eksempel fra infostandere - hvis vi vel at mærke har givet tilladelse til det.
Augmented reality
I løsninger inden for såkaldt augmented reality, bliver der lagt et ekstra lag oven på de fysiske omgivelser for eksempel ved at betragte dem gennem mobiltelefonens kamera.
Firmaer som Layar, Mobilizy og Acrossair har lavet løsninger til mobile enheder, hvor brugeren kan få oplysninger om alt fra den nærmeste undergrundsstation, til kendte bygninger og boliger til salg integreret i displayet på den mobile enhed bare ved at panorere rundt i omgivelserne.
Det lokations-baserede - eller context-awareness - er centralt i denne form for løsninger og er også en af de tendenser, der vil forstærkes fremover.
Semantisk web
Internettets fader Tim Berners-Lee havde drømmen så tidligt som 1999, hvor han formulerede målet om "the semantic web", hvor computere kan forstå og fortolke betydningen af ordene på skærmen og ikke blot begrænser sig til at præsentere brugerne for en række tegn.
Der har været en del skepsis over for det mulige i at virkeliggøre visionen, men det har ikke holdt forskere og andre tilbage fra at forsøge.
Twine og Nepomuk er i øjeblikket to af de mest spændende projekter på området.
Tilbage til artiklen: Her får du: Kaffe as a Service.