"Socialytic."
Smag godt på ordet og noter det eventuelt ned på en lap papir, for hvis analysehuset IDC får ret, kommer vi til at lære det begreb godt at kende i de kommende år.
I hvert fald er socialytic - sammensmeltningen af social/samarbejds-software, analytiske redskaber og traditionelle forretnings-systemer - med på IDC's netop offentliggjorte liste over de 10 vigtigste it-tendenser i 2010.
"…i det kommende år vil forretningsapplikationer gennemgå en fundamental transformation i den funktionelle struktur - ved at traditionelle forretningsapplikationer smelter sammen med både social/samarbejds-software og analyse," skriver IDC-analytiker Frank Gens i rapporten.
Grundlæggende dækker IDC's socialytic-begreb over, at den viden, som forretningsapplikationerne får om brugere og kunder på grund af sammensmeltingen med sociale netværk og samarbejdsværktøjer, kan anvendes i en analytisk sammenhæng.
"I 2010 vil varme områder for denne slags applikationer være marketing (for eksempel at beslutte det gode tilbud gennem analyser af kundens opførsel via kundens sociale interaktion), 'reputation monitoring' og 'fraud detection'," står der i IDC-rapporten, der også forudser, at 2010 bliver et år med flere andre nye vækstmuligheder.
Socialytic vil også slå igennem inden for business intelligence og mere bruger-orienterede søgninger, noget som blandt andre Microsoft arbejder en del med til SharePoint.
SAP kan blive taberen
IDC vurderer, at de nye applikationer vil intensivere konkurrencen mellem eksisterende løsninger som Microsofts SharePoint og IBM's Lotus-platform, men også Oracle og SAP med deres ERP-løsninger og Google.
"…der skal kunne kontrollere denne nye generation af applikations-platform, der samler search, content management, portal, BI og samarbejds-/social software."
IDC skriver i rapporten, at kunderne i 2010 vil afsætte en større del af deres software-investeringer til til sociale platforme og applikationer end til deres kerne-ERP-systemer.
"SAP, der er meget mere afhængig af ERP end Oracle, har mest at tabe, medmindre virksomheden kan udnytte sin forretningsproces-ekspertise og BI-aktiver til at skabe opmærksomhed på dette område."