Flere medier rapporterer, at Google i næste uge lancerer en ny onlinemusiktjeneste, der højst sandsynligt kommer til at hedde Google Audio.
Googles produkt marketingschef, Matt Ghering, skulle angiveligt have sikret aftaler med Warner Music, EMI, Sony Music Entertainment og Vivendi.
Samtidig har Matt Ghering sendt skærmbilleder af tjenesten til disse indholdsleverandører for at vise dem, hvordan den nye tjeneste ser ud.
Computerworld har set på skærmbillederne, og det virker som om, at musiktjenesten er integreret i Googles normale søgemaskine.
Det vil sige, at brugeren kan søge på et musiknummer, der så dukker op i søgeresultaterne, hvorefter det vil være muligt at købe nummeret.
Samarbejdspartnere bag musikken
Angiveligt er de to samarbejdspartnere, LaLA og iLike, der står for distributionen af musikken og afspillererne. Her virker det som om, brugeren har mulighed for at vælge mellem forskellige distributører og afspillere af musik.
Det er allerede i dag muligt at købe musik på LaLa og iLike, og derfor ser det ud til, at den nye tjeneste fra Google skal integrere Googles søgeresultater med de digitale distriubtører.
Mens LaLa endnu ikke er købt op af noget større it-firma, ejer MySpace i dag iLike.
Kommer måske ikke til Danmark
Men det virker ikke som om, at danskerne i første omgang kan få glæde af den nye Google-tjeneste. For hverken hos LaLa eller iLike er det muligt at få adgang til at købe musik med en dansk ip-adresse. Faktisk er det kun amerikanske ip-adresser, der i dag kan bruge de to musiktjenester.
På LaLa får man et lydklip med, at tjenesten ihærdigt arbejder på en løsning for internationale kunder. Mens man på iLike bliver henvist til enten iTunes eller Amazon, når man vil købe et nummer.
ILike er også andet end en online musiktjeneste. Her er det blandt andet muligt at se, hvilke koncerter der er på vej i ens område.
Hverken Google, LaLa eller iLike har villet kommentere rygterne.