Computerworld News Service: Visse producenter af bærbare computere forsøger at overgå hinanden med farverige, personlige design, men analytikere mener, at den trend sandsynligvis er på vej ud igen, og at prisen og størrelsen stadig har førsteprioritet hos køberne.
Et skvæt farve kan tilføje personlighed til en bærbar computer, men det kan samtidig også forhøje prisen, og prisen betyder alt for de fleste kunder, siger analytikerne. Undtagelsen er Apple, hvis dedikerede fans har været mere end villige til at betaler lidt ekstra for de stilede produkter.
Onsdag annoncerede Dell, at selskabet vil begynde at tilbyde personligt design ved enkelte forbruger-computere. For eksempel tilbyder selskabet bærbare computere med baseball-logoer, som ifølge Dell "tilføjer pc'en team-spirit".
Brugerne kan besøge Dells 'design studio' og bladre gennem en lang række mønstre, der kan tilføje personlighed til den bærbare computer, heriblandt en lang række abstrakte og geometriske mønstre, der er skabt af både nye og etablerede kunstnere.
Virksomheden vil gerne tilbyde design, der kan reflektere brugerens personlighed, siger John New, som er senior manager i Dells produktmarketingsteam. Desuden vil Dell blive ved med at søge efter kunst fra nye, lokale kunstnere, tilføjer han.
HP vil på samme måde gerne bruge farver og kunst til at tilføje de bærbare computere karakter. Et særligt design kan bruges til at målrette salget mod et specifikt publikum, siger Stacy Wolff, der er 'director of notebook design' i HP's 'personal systems group'. Den nye linje inkluderer for eksempel en mini-netbook med design kreeret af modedesigneren Vivienne Tam.
HP introducerede desuden en række netbooks sidste måned, som også kan købes i forskellige farver. En af dem har for eksempel en 3D-overflade, som er designet af den hollandske industridesigner Tord Boontje.
Fornemmelse for design
De bærbare computere, der har de farverige design, giver en bedre profit margen for HP end de konventionelle netbooks, siger analytiker hos IDC, Jay Chou. Men det er endnu uklart, om forbrugerne er villige til at betale merprisen.
Brugerne vil gerne have unikke bærbare, der kan reflektere deres smag, men prisen er stadig det vigtigste, når beslutningen skal tages, siger Roger Kay, som er analytiker og chef for Endpoint Technologies. "I mange tilfælde kan man trumfe design med pris," tilføjer han.
Apple tilbyder ikke mange valgmuligheder på farvesiden, men selskabet har en bedre fornemmelse for design, siger Roger Kay. Et eksempel er den slanke, ultra-transportable MacBook Air, som konkurrenterne kæmpede for at matche.
"Apple vil ikke udbyde produkterne, før de er tynde nok. Det skal være noget, alle gerne vil have," uddyber Roger Kay. Det er derfor, der er så meget fanatisme i forhold til Apples produkter, tilføjer han.
Designet betyder mindre ved de billigere produkter, siger Stephen Baker, som er 'vice president of industry analysis' for NPD Group. Pc-producenterne bruger typisk designet til at sætte tonen for deres high-end produkter.
"Jeg tror, at designet betyder en del, hvis man vil ud og bruge 8.000 kroner på en bærbar, men det betyder væsentlig mindre, hvis man kun har tænkt sig at bruge 2.500 kroner på den, tilføjer han.
Læs også om verdens dyreste bærbare, hvor design betyder alt. Var det for eksempel noget med Lamborghini, en Bentley eller en Luvaglio med 17 tommer skærm og 128 GB harddisk til 5.730.889 kroner...
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen