Den digitale tinglysning er kastet ud i store problemer, efter Domstolsstyrelsen, som har ansvaret for systemet, ellers meldte om en rimelig problemfri overgang til det nye system.
Men den melding kan mange af de advokater og ejendomsmæglere, som til daglig bruger systemet, der har kostet skatteyderne mere end en halv milliard kroner, ikke følge.
Henrik Høpner er formand for foreningen Danske Boligadvokater. Og han er stærkt utilfreds med den måde, tinglysningen fungerer på og manglen på information fra Domsstolsstyrelsen.
"Vi bruger timevis på at få det til at virke, på at prøve os frem og på at forklare vores kunder, hvorfor det går så langsomt," siger Henrik Høpner.
To store problemer har ramt det nye tinglysningssystem. For det første er det ikke muligt at gemme kladder undervejs i den 21 skærmbilleder lange proces.
Det vil sige, at man ikke kan oprette en sag og udfylde oplysninger efterhånden, som man får dem. Det vil også sige, at man risikerer at miste al informationen, hvis man bliver smidt af systemet, hvilket ifølge Henrik Høpner er ekstremt frustrerende.
"Forestil dig, at du kom tilbage fra frokost, og så er alt dit arbejde fra den formiddag bare væk," siger Henrik Høpner.
Problemet med kladder skulle ifølge Domstolsstyrelsen være løst, så man nu kan gemme undervejs i processen.
"Det lyder godt, men jeg vil se det virke, før jeg tror det," siger Henrik Høpner.
Fuldmagter gået i stå
Et andet og større problem er ifølge Henrik Høpner, at Tinglysningsretten i Hobro ikke kan håndtere de fuldmagter, som boligadvokater og andre får af deres kunder, for at advokater eller andre repræsentanter kan håndtere sagen på vegne af købere og sælgere.
Fuldmagterne skal skrives ind i et kompliceret fem-siders dokument - med maskinskrift - og sendes til Tinglysningsretten underskrevet af alle parter og vitterlighedsvidner. Derefter scannes de ind, og fuldmagten gives.
"De siger, de kører i to-holdsskift, men alligevel har jeg ikke fået nogle af de 40-50 fuldmagter, som jeg har sendt ind endnu," konstaterer Henrik Høpner.
Tinglysningsproblemerne lammer ejendomshandelen, for ifølge Henrik Høpner afventer advokater og ejendomsmæglere i høj grad løsninger på problemerne.
I Domstolsstyrelsen er direktør Adam Wolf den øverste ansvarlige for den digitale tinglysning. Han beklager de problemer, som nogle af brugerne af systemet har haft.
"Jeg synes, at det er helt fair, at de advokater og ejendomsmæglere, der oplever problemer, kommer med kritik. Jeg ved, de har nogle kunder, der ikke er tilfredse," siger Adam Wolf.
Han forklarer, at problemet med at gemme kladder skulle være løst. Og samtidig sætter han en deadline på en løsning af problemerne med indscanning. Problemerne skal være løst inden udgangen af uge 43.
"Vi er meget opsat på at have løst det inden næste overtagelsesdag, 1. november. Det skal løses, og vi skal kunne håndtere et stort antal fuldmagter. Det havde vi også forventet," siger Adam Wolf og tilføjer, at selve kernen i it-systemet fungerer - det er scanningen af papirer og underskrifter, der går langsomt.
"Vi har en tro på, at det er børnesygdomme, og det skal nok blive rettet op. Så jeg vil bare advare mod at dømme hele systemet ude på grund af det her," siger Adam Wolf.
Han forklarer, at scanningssystemet burde kunne klare det antal fuldmagter, der kommer nu. Men alligevel overrasker det ham, at så mange advokater tilsyneladende udelukkende satser på papirløsningen.
"Det overraskede os, i hvor stort omfang advokaterne har valgt at bruge fuldmagtsordningen i stedet for at få kunderne til at bruge digital signatur. Det er netop papir-funktionen, der ikke fungerer optimalt," siger Adam Wolf.
Han mener, at det er ærgerligt, at mange vælger at lade være med at bruge den digitale signatur.
"Det har været ret uheldigt, fordi fuldmagtsordningen har et problem. Der er mange af sagerne som kunne være løst med kundernes digitale signaturer," siger Adam Wolf.
Men Henrik Høpner har ikke meget til overs for den opfordring.
"Indtil alle har digital signatur, så skal der være et godt alternativ. Og der er mange, der ikke tør underskrive med digital signatur, når det drejer sig om ejendomshandler til flere millioner kroner. Der er nok lidt tastatur-forskrækkelse, og det har vi erkendt," siger Henrik Høpner.