Amerikanske Cisco køber sin hovedkonkurrent på markedet udstyr til videokonferencer, norske Tandberg.
Cisco lægger godt 15 milliarder kroner på bordet for Tandberg, der i dag opererer med delt hovedkvarter med afdelinger i både New York og Oslo.
Ifølge en udsendt pressemeddelelse anbefaler Tandbergs bestyrelse enstemmigt selskabets aktionærer at sige ja til tilbuddet fra Cisco.
Prisen for Tandberg er 11 procent højere end aktiekursen indikerede, da Oslo-børsen lukkede onsdag.
Videokonferencer er fremtiden
Går købet igennem, øger Cisco sin position på markedet for videokonferencer med mange længder.
Tandberg har haft pænt vind i sejlene i den seneste tid, hvor erhvervslivet har skåret drastisk ned for rejsebudgetterne på grund af finanskrisen. I stedet har de vendt sig mod videokonference-løsninger af den type som Tandberg har udbudt.
Dette marked har Cisco ligeledes store forventninger til, og selskabet har således længe haft store forventninger til ikke mindst dets TelePresence-løsning, der sigter mod det professionelle marked for videkonferencer.
Cisco meddeler da også, at selskabet med købet vil "udvide sin porteføjle med henblik på at tilbyde flere løsninger til en større gruppe kunder, hvilket skal accelerere det globale markeds-optag."
Det ligger meget godt i tråd med tidligere udmeldinger fra Cisco, hvor det er blevet slået fast, at selskabet aktivt ville anvende opkøb til at sætte fut i væksten, efter Ciscos omsætning har været under alvorlig pres i de seneste kvartaler.
Det ventes, at handlen vil kunne effektueres inden næste sommer. Først skal fusionen dog godkendes af relevante konkurrencemyndigheder.
Cisco har i de seneste 25 år ifølge Bloomberg købt 130 virksomheder. Opkøb er således et velafprøvet våben for Cisco, når det handler om at bruge opkøbte virksomheder som rambuk til at komme ind på nye markeder.
Cisco købte ifølge Bloomberg 11 selskaber i 2007 og fem i 2008.