Besparelser på 500 millioner kroner og 1.000 sparede stillinger fundet gennem en centralisering strider ifølge KL's formand Erik Fabrin (V) imod ideen i kommunalreformen.
Konsulenthuset Deloitte har på vegne af Finansministeriet undersøgt potentialerne i at samle administrationen af kommunale kerneområder som folkepensionen, boligstøtte, støtte til friplads, børnebidrag, og barselsdagpenge i et eller flere servicecentre.
Rapporten viser, at de fem serviceområder med fordel kunne samles enten i ét eller flere kommunale eller statslige center.
Erik Fabrin, som er borgmester i Rudersdal, går skarpt i rette med anbefalingerne i Finansministeriet rapport.
Han mener, at det vil være i strid med kommunalreformens mål om nærhed at samle opgaver som folkepension og boligstøtte i store statslige centre.
Samtidig mener Erik Fabrin, at ideen er i strid med de principper, som ligger i økonomiaftalerne mellem kommunen og regeringen fra de seneste to år, der blandt andet handler om, at besparelser skal bruges der, hvor de findes.
"Det spor, staten kører i med det her, er centralisering, og vi har slet ikke gode erfaringer, når staten bliver opgave-løser, når det drejer sig om borgerbetjening," siger Erik Fabrin.
Skræmmebilledet Skat
Erik Fabrin peger på centraliseringen af Skat, hvor kommunerne, der ikke længere har noget at gøre med skatteinddrivelse, stadig får masser af borgerhenvendelser, som kommunen i princippet burde afvise eller tage sig betalt for.
"Efter erfaringen med centraliseringen af Skat, kan man spørge sig selv: Hvad er Skats opgave? Er det at beskæftige så få som muligt eller er det at opkræve mest muligt af den lignede Skat," lyder det fra Erik Fabrin, som mener, at Skat tilsyneladende lægger mere vægt på det første end det sidste, og derfor har svigtet sine forpligtigelser med opkrævningen.
Derfor er det også afgørende for Erik Fabrin, at staten holder sig væk fra de fem service områder, der er i spil i rapporten om objektiv sagsbehandling.
"Det centrale spørgsmål er ikke, om der skal effektiviseres eller ej - for det skal der. Men det skal være med kommunerne som myndighed," siger Erik Fabrin.
Erik Fabrin fortæller, at regeringen allerede præsenterede ideen om at centralisere administrationen af de fem serviceområder, da kommunerne og regeringen i sommer forhandlede om næste års kommunale økonomi.
Det endte med, at forslaget blev taget af bordet, fordi kommunerne og regeringen ikke kunne blive enige. Nu kan kommunerne blive tvunget til at acceptere en statslig centralisering, hvis Folketinget beslutter det som en del af finansloven for næste år.
Støtter digital løsning
Erik Fabrin understreger, at han ikke generelt er imod at se på driftsomkostningerne af de kommunale serviceområder. Men Rudersdal-borgmesteren mener, at vejen hertil primært går via digitalisering.
"Og her bør staten sætte tempoet på de nødvendige regelændringer gevaldigt op, så kommunerne kan komme i gang med at høste gevinsterne," siger Erik Fabrin.
Han ser positivt på, at [url= https://www.computerworld.dk/art/53062?cid=4&q=servicecentre&sm=search&a=cid&i=4&o=1&pos=2]KMD har meldt aggressivt ud[/url], at virksomheden, der nu er ejet af kapitalfonde, vil kunne administrere flere af de områder, som rapporten fra Deloitte lægger op til at centralisere.
"Jeg er åben over for at outsource en del af opgaven. Outsourcing er en mulighed, som man så skal finde en model for. Jeg er ret ligeglad med, hvor computeren står, så længe borgerens indgang er kommunen, der også skal have myndighedsansvaret," siger Erik Fabrin