Danske it-chefer sidder typisk med ansvaret for store, dyre maskiner, der betjener forretningskritiske applikationer og kollegernes it-systemer.
Trods millionansvaret sker det det ofte, at maskinernes brugervejledninger ryger over højre skulder, lige så snart nyt, funklende hardware er blevet pakket ud.
For rigtige it-chefer og deres medarbejdere læser åbenbart ikke i manualer.
"Når vi taler over en bred kam i it-branchen, er det et kendt udsagn, at manualen er det sidste, man tyer til," siger it-chef i butikskæden Matas, Thomas Grane.
Griner og græder
Ifølge Thomas Grane adskiller it-branchen sig ikke fra resten af befolkningen, hvor flertallet af elektronik-kunderne aldrig åbner brugsvejledningerne.
Han forklarer, at it-afdelingerne bruger hinandens kompetencer frem for fabrikanternes vej gennem forståelsesjunglen for den nye hardware.
Hvis den enkelte medarbejder eller it-afdeling ikke besidder kompetencerne, så prøver man så frem eller går på nettet for at lede efter andres råd.
"Man sidder nærmest og griner og græder på samme tid, når manualen skal frem. Oftest ryger brugervejledningen ud sammen med emballagen," forklarer Thomas Grane.
"Den professionelle it-branche ved jo, at man eksempelvis kan skrive server-serienumre i søgemaskinerne, og så får man 100 hits. Et af de hits vil næsten med garanti give dig et øjeblikkeligt svar på dit problem," griner Thomas Grane.
Gør-det-selv-hjælp
Hos gør-det-selv-folket i butikskæden Silvan nikker it-chef Carsten Clausen genkendende til, at manualerne sjældent bliver brugt til at bladre i.
"Når man skal have tingene til at virke, så prøver man sig som oftest frem eller får konsulentbistand," siger Carsten Clausen.
Han kalder det at "bøje sig i støvet", hvis og når it-afdelingen skal finde manualerne frem.