Ifølge Forbrugerstyrelsen læser 60 procent af danske elektronik-kunder ikke deres brugsvejledninger, når de kommer hjem med et stykke nyt elektronik.
"Jeg kan godt forstå, at nogle ikke orker at læse en tyk brugsanvisning igennem på en ny mobiltelefon, der ligner den, man tidligere havde. Men det er en god idé at bladre brugsanvisningen igennem, for hvis man bruger produktet forkert, så risikerer man at miste retten til at få sine penge tilbage, hvis det går i stykker," lyder det i en pressemeddelelse fra Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.
"Det er også meget muligt, at produktet har nogle funktioner, som du aldrig opdager og får glæde af, hvis du ikke lige bladrer brugsanvisningen igennem," siger Tanja Franck.
Vejledning i terminalerne
Hos mobilfabrikanten Nokia kender support-afdelingen godt de kunder, som ikke har læst brugermanualen, inden de ringer.
Nokia producerer omkring en halv milliard telefoner om året - og printer i tonsvis af papir på den konto.
Nokias danske produktchef, Niels Kjelstrup, forklarer, at selvom selskabet er forpligtet til at levere telefonen med en brugervejledning på dansk, så er det helt umuligt at få alle folk til at bladre papirmanualen igennem.
"Vi tror i stedet på, at søgefunktioner og brugermanualer er mere brugbare på selve telefonen, når folk står med et akut problem," forklarer Niels Kjelstrup.
Det er dog ikke alle telefoner, som har de interaktive brugervejledninger. På nuværende tidspunkt gælder det kun selskabets smartphones, men Nokia arbejder på at udarbejde introducerende vejledninger, når man tænder selskabets såkaldte featurephones, der bygger på C40-platformen.
Flere andre både mobil- og pc-producenter har også vejledninger i telefoner og på computeren i tilfælde af, at forbrugerne ønsker her-og-nu-vejledning - frem for at skulle finde manualen frem og bladre i den.