Markedet for forskellige browsere har de seneste år udviklet sig voldsomt. Siden Explorer 4.0 i sin tid løb fra Netscape, er der sket en hel del, og de seneste par år har Firefox gradvist ædt sig solidt ind på browsermarkedet.
Nu annoncerer norske Opera, at 10 millioner brugere har hentet den nyeste version af deres browser. Men man skal ikke være overrumplet af tallet, mener chefanalytiker Anders Elbak fra IDC.
"Når man ser på, hvor mange internetbrugere, der totalt set er, så er 10 millioner downloads ikke meget. Der er vel omkring en milliard internetbrugere i hele verden. Det, der derimod er interessant, er, hvor mange, der reelt bruger browseren," siger Anders Elbak.
Han pointerer, at det ikke er til at sige om de 10 millioner downloads blot er opgraderinger foretaget af eksisterende brugere, eller om der reelt er tale om en stigende interesse for den norske browser.
Tvivl om antallet af browserdownloads
Ifølge flere markedsanalyser har Opera hidtil sat sig på en procent af det samlede browsermarked på over 1,3 milliarder internetbrugere. Det vil altså sige, at Opera har haft fat på omkring 13 millioner brugere.
Der har tidligere været rejst tvivl om betydningen af antallet af browserdownloads.
Således har Microsoft været noget tvivlende over for Mozillas egne tal for downloads af Firefox-browseren.
Mozilla Firefox nåede op på over 28 millioner downloads for Firefox 3.5 efter 14 dage efter en massiv kampagne. I dag, to måneder efter udgivelsen, er Firefox 3.5.2 downloadet over 207 millioner gange på verdensplan.
Mozilla hævder dog, at Firefox i alt er blevet downloadet over 1 milliard gange på verdensplan.
Opera 10 kaldes af nogle internetbrugere for en turbobrowser, fordi den kan komprimere en hjemmesides indhold, så der ikke er behov for at overføre så store mængder af data.