Artikel top billede

Om fem år kan det være, at du holder din mobil over til hæveautomaten, når du mangler kontanter. Foto: Danske Bank (Foto: Danske Bank)

Mobiltelefonen er dit kreditkort om fem år

Danske og europæiske banker samarbejder allerede nu med mobiloperatører om en fælles betalingsmodel, og systemet forventes klar til brug i de danske butikker i 2014.

I dag ser vi flere steder i Danmark eksempler på, at forbrugerne kan købe bus- og togbilletter via sms. Det sker via overtakserede sms-beskeder.

Men i supermarkeder og butikker er det stadig kontanter eller kreditkort, der skal op af lommen.

Og der kommer til at gå nogle år endnu, inden det er muligt at betale med mobiltelefonen ude i butikkerne, lyder det fra seniorproduktchef Mette Grimm Munck fra Danske Bank.

"Oprindeligt sagde jeg, at vi ville se en udrulning i 2012, men finanskrisen har bremset processen lidt, så nu regner jeg med 2014 i stedet," fortæller hun.

Ifølge hende forventes standarderne på plads inden for et års tid, men herefter går et større arbejde i gang. Betalingerne skal igennem pilotprojekter, terminaler skal omstilles og så skal mobiltelefonerne også understøtte teknologien.

Dit kreditkort kommer ned på sim-kortet

De europæiske banker indledte sidste år et samarbejde med de europæiske mobiloperatører i håb om at accelerere udbredelsen af mobilbetalinger.

Mobiloperatørerne er repræsenteret i organisationen GSMA, mens 8.000 banker fra 31 forskellige lande har den fælles organisation European Payments Council (EPC). Mette Grimm Munck repræsenterer Danmark i netop EPC på vegne af Finansrådet.

I EPC er bankerne fast besluttede på, at fremtidens mobilbetalinger skal ske via teknologien Near Field Communication (NFC). Den indebærer kort fortalt, at brugeren kan nøjes med at holde sin mobil tæt på en kortterminal frem for at indsætte et chipkort, som vi kender i dag.

"Det, der er med iso-standarden for NFC, er, at den er kompatibel med præcis den samme standard, som man bruger til kontaktløse kreditkort. Det gør, at de to standarder kan leve side om side," siger hun og understreger dermed, at plastickort fortsat vil eksistere.

Hvor skal kortet ligge?

Det er dog ikke nok, at bankerne og mobilselskaberne bare bliver enige om, at NFC er den rigtige vej at gå.

Der har været en større diskussion om, hvor selve betalingskortet skulle lægges ind på telefonen. En mulighed er sim-kortet, mens eksempelvis et SD-kort er en anden vej at gå.

Ifølge Mette Grimm Munck er bankerne og operatørerne ved at nå til enighed om, at sim-kortet er den rigtige løsning. Det er vigtigt, at parterne nu skærer igennem, så der kan komme turbo på processen, mener hun.

"Mobilproducenter som eksempelvis Nokia skal rent fysisk lave en protokol fra NFC-chippen til det sted, hvor det sikre element ligger, når de udvikler nye NFC-telefoner. Det fordyrer og udsætter processen, hvis vi kommer og siger, at de skal udvikle en protokol til flere steder på telefonen," forklarer hun.

Hun peger blandt andet på sim-kortet som den rigtige løsning, fordi mobilselskaberne på den måde får en interesse i at udbrede den ny teknologi.

Bankerne: Ingen luns til teleselskaber

I dag sidder bankernes betalingskort tungt på de betalinger, der sker uden kontanter. Alligevel er det nødvendigt at presse på for at sikre et gennembrud for mobilteknologien, påpeger Mette Grimm Munck.

"Det er den vej, verden går. Det er ligesom dengang, da internettet kom i 90'erne, og snebolden begyndte at rulle. Der kunne man heller ikke sidde og lukke øjnene," siger hun.

Den model, som bankerne ønsker, giver ikke mobilselskaberne en luns af de transaktioner, der finder sted. Her har bankerne ingen interesse i, at der kommer yderligere en spiller ind i værdikæden.

"Når vi snakker om den her etablerede model, der også skal fungere, når vi rejser ud på tværs af grænser, så er der ikke nogen idé i, at det skal gå igennem mobiloperatørerne," fortæller Mette Grimm Munck.

Samtidig er der også en teknisk barriere, tilføjer hun.

"Rent teknisk kan mobiloperatøren ikke registrere, at der foregår en transaktion, da de ikke har nogen forbindelse til NFC-chippen. Den kan jo også fungere, når telefonen er slukket," forklarer hun.

En ny indkøbsoplevelse

Mette Grimm Munck ser i stedet andre muligheder for mobilselskaberne. De kommer til at overtage en del af den leverandørrolle, som producenter af plastickort har i dag, ligesom der opstår nye muligheder for at skabe samspil mellem mobilbetalinger og applikationerne på telefonen.

Det sker blandt andet, fordi, at telefonen med NFC vil kunne aflæse de såkaldte RFID-tags, der i fremtiden bliver sat på varer.

En mulighed med RFID-tags er eksempelvis at få informationer om varen direkte til telefonen, ligesom det er muligt at lægge alle varerne i en kurv og derefter beregne, hvordan ens konto ser ud efter indkøbet.

"Hele den indkøbsoplevelse skulle gerne blive spændende med mobilen, og så kan man så afslutte med betalingen. Det er her, at mobiloperatørerne har rigtig gode muligheder for at levere tjenester og applikationer," forudser Mette Grimm Munck.

På sigt ser hun også muligheder for at lægge rabatkort, kørekort og lignende ned på sim-kortet, så alt samles ét sted. Det kræver en ny generation af sim-kort kaldet Universal Integrated Circuit Card (UICC).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere