Bølgerne omkring Zepto skvulpede højt i 2008, og stormvejret er fortsat i det ny år. Derfor søsatte hovedaktionæren Karsten Ree en redningsplan for virksomheden sammen med daværende direktør Lasse Frost.
Men kan kaptajn Rees nye planer redde Zepto i et marked med mange konkurrenter?
Konkurrencen inden for bærbare pc'er er benhård, og priserne på fladskærme er styrtdykket de seneste år. Det er de to kerneforretninger hos Zepto.
Derfor vurderer analytiker Anders Elbak fra analysehuset IDC, at det ny Zepto under Karsten Rees ledelse får det svært. Han efterlyser en klar strategi fra Zepto.
"Den væsentligste udfordring for Zepto er at få kommunikeret ud, hvad det egentlig er, virksomheden vil på længere sigt. Det mangler jeg at se," siger Anders Elbak.
Virksomheden har flere spor, som den kan vælge, men ingen af dem ligner umiddelbart en sikker vinder-strategi, mener analytikeren.
Et af sporene kunne være at kaste sig over en bredere vifte af produkter som lyd-udstyr og dvd-afspillere, ligesom Amitech har gjort tidligere. Men her skal Zepto have et stærkt brand, hvis det skal lykkes, vurderer Anders Elbak.
"Jeg har svært ved at se, at det er det, de skal overleve på. Og jeg kan heller ikke se, at de skulle stå så stærkt i priskonkurrencen på pc-markedet, så jeg kender ikke en plan, som jeg finder rigtig lovende for Zepto. Den har jeg svært ved at se lige nu," fortæller han.
Ny strategi hos Zepto
Samtidig står virksomheden i en situation, hvor den skal vælge, hvilken salgsstrategi der skal føre Zepto videre. Den oprindelige strategi, som brødrene Lasse og Per Frost valgte, var build-to-order. Zepto byggede en maskine efter kundens ønske.
Nu har selskabet indgået en aftale med firmaet Rosenmeier Electronics, der skal distribuere Zepto-computere.
Det er i øvrigt også Rosenmeier, der har overtaget Amitechs navn og lager, efter firmaet gik i betalingsstandsning tidligere på sommeren.
Zepto kan ende i blodig priskrig
"Det er en markant anden måde at gøre det på, og jeg tror heller ikke, at det er noget, som på længere sigt kan gøre det til en stor virksomhed og en udfordrer i pc-markedet, for når de gør det på denne måde, så kommer de til at minde mere om alle de andre producenter," siger Anders Elbak om Rosenmeier-aftalen.
Og minder Zepto om de andre konkurrenter, så er det pludselig prisen, der bliver den afgørende parameter, og det går ud over avancen på hver solgt enhed.
Anders Elbak mener derfor, at det er svært at få øje på et rigtigt spor at vælge for Zepto. Det samme gælder inden for tv-skærme, som Zepto også producerer.
"I dag kan man få en 32" LCD-skærm på tilbud for 3.000 til 4.000 kroner fra et rimelig kendt mærke som Philips eller Samsung. Det er svært for Zepto at sige, at ‘vores er et Zepto, og det skal du betale mere for'," forklarer Anders Elbak.
Ree: Sund drift inden for to år
Analytikeren er spændt på, hvilken strategi Karsten Ree vælger, nu når han har indtaget posten som administrerende direktør i Zepto, samtidig med at han nu sidder på 83 procent af aktierne. Hovedpersonen selv holder endnu kortene tæt ind til kroppen, men han har en mission.
"Det er at få lavet et bæredygtigt firma ud af det. Det har det jo ikke været tidligere - ikke i min bog. Vi har opnået nogle pæne omsætningstal for et par år tilbage, men det var ikke rigtig et overskud, jeg kunne stille mig tilfreds med. Jeg vil gerne forsøge at lave en sund forretning ud af det," siger Karsten Ree.
Lasse Frost, der indtil for nylig var administrerende direktør, valgte at investere overskuddet i nye satsninger, men Karsten Ree virker til at vælge en anden strategi med denne udmelding. Og han har en tidsplan klar.
"Jeg tror, at der bliver en meget fornuftig platform at stå på i løbet af 12 til 24 måneder, og så skal vi agere efter den størrelse, vi har, og det vi kan styre. Det er troen og håbet fra min side," lyder det fra Karsten Ree.
Han understreger, at han kun er en overgangsfigur som administrerende direktør. Tidligere har han sagt, at afløseren på posten kunne blive hans søn, Christian Ree.