Artikel top billede

Google efter nedbrud: Undskyld undskyld undskyld

Internet-kæmpen, der opbevarer alle vores online-data, siger nu undskyld, fordi firmaet kvajede sig i går. Det er ikke første gang, Google gør det.

Google havde åbenbart talt forkert, da en rutine-opdatering af et par servere skabte kapacitetsproblemer for de routere, der skulle omdirigere trafikken til andre servere.

Det betød, at der ikke var adgang til Gmails web-interface i næsten to timer.

Nu har 'do no evil'-imperiet så undskyldt på den officielle Gmail-blog.

"Jeg vil gerne undskylde til jer alle sammen - dagens nedbrud var en alvorlig sag, og vi tager det meget alvorligt," skriver cheftekniker Ben Treynor fra Google.

Slut med den slags fejl

Han forsikrer desuden brugerne om, at det nu skal være slut med den slags fejl.

"Vi har henledt vores fulde opmærksomhed på at sørge for, at det aldrig sker igen. Og flere af de nødvendige foranstaltninger er allerede taget," skriver han.

Blandt andet har Google nu sørget for at udvide router-kapaciteten, så de kan håndtere den nødvendige mængde trafik.

Samtidig har de lært af nedbruddet, at der ikke er tilstrækkelig mulighed for at isolere fejl, hvilket betyder at hele netværket er sårbart, hvis der er problemer med et enkelt datacenter.

Ikke første gang

Det er ellers ikke første gang, at Gmail er ramt af nedbrud. To gange tidligere i år har den populære mailtjeneste måttet bide i græsset. Én gang i februar, hvor tjenesten var nede i hele fire timer, samt en mindre afbrydelse i maj.

Omkring samme tid sidste år kunne man læse en næsten identisk undskyldning på Gmail-bloggen, som den man kan læse i dag. Den gang dog knap så detaljeret som nu.

Vækker bekymring

Årsagen til, at Google i denne omgang har taget sig tid til at beskrive problemets kerne skyldes måske, at Google i stigende grad ønsker at sælge selskabets cloud-software, Google Apps, som et seriøst alternativ til traditionel kontorsoftware.

I hvert fald vækker det bekymring hos nogle, at der ikke gives nok brugbare informationer om de problemer, som opstår i forbindelse med de populære services, efterhånden som de benyttes af flere og flere private og offentlige virksomheder.

Twitter overbelastet

Gmails nedbrud har da også langtfra gået ubemærket hen for alverdens internetbrugere. Og der er noget, der tyder på, at mange af de brugere, der ikke længere havde adgang til Gmail, i stedet kastede sig over en anden populær internettjeneste.

Således har der været forlydender om, at Gmail i løbet af få minutter blev det mest populære emne at skrive om på det sociale site, hvor tusinder af nye tweets tikkede ind hvert minut, mens nedbruddet varede.

Selv nu, hvor Gmail tilsyneladende kører normalt igen, indløber der fortsat tweets i en lind strøm om, hvad der nærmest kunne lyde som ragnarok på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere