I foråret skulle 600.000 husstande, der er tilmeldt ordningen 'reklamer - nej tak', tage stilling til, hvilken af de to nye 'nej tak'-ordninger, de ville fortsætte under.
Men hvad mon de ville vælge, hvis en tredje mulighed var at tilmelde sig specifikke reklamer om produkter, man havde kigget på i løbet af de seneste shoppeture?
Meddelelser som "Lige nu har vi et godt tilbud på din yndlingskaffe", eller "Den skjorte, du kiggede på forleden, har vi nu sat 30 procent ned i pris", ville begynde at dumpe ind af brevsprækken.
Personligt ville jeg nok overveje at slå til med det samme.
Hvorfor spilde tiden med at kigge på reklamer for produkter, jeg ikke skal bruge, når jeg i stedet kan få information om ting, jeg interesserer mig for, som er relevante, og som måske allerede er på vej i min beslutningsproces?
Men er vi parate til at lade virksomheder og brands kigge os over skulderen?
Følge os rundt i butikker og notere, hvor vi handler, hvad vi køber og hvad vi overvejer at købe?
Har vi mod på at blive forvandlet til en datamasse, der kan bruges af marketingfolk som løftestang i forsøget på at få os til at forbruge?
Tillid spiller afgørende rolle
Her ligger en af de helt store udfordringer lige nu, og derfor vil spørgsmålet om forbrugernes tillid til virksomheder og brands spille en afgørende rolle for fremtidens vindere.
På nettet er scenariet allerede virkelighed. Her har vi i mange år sat spor på vores vej rundt i cyberspace, og med frembruddet af tracking, webanalyse og flowoptimering i marketing- og salgsafdelinger, er data-drevne tiltag og beslutninger blevet stadig vigtigere for forretningen.
Når datamængden om vores onlineadfærd til stadighed vokser og er tilgængelig, vil det også i stigende grad blive anvendt til at drive forretningen.
Det er fænomenet 'Behavioral Targeting' i en nøddeskal.
virksomheder udnytter ikke mulighederne
Tidligere blev kontaktpunkter opfattet som kundens mulighed for at opleve et brand, men nu er disse 'sandhedens øjeblikke' - som så meget andet - blevet tovejs.
I dag handler det mindst ligeså meget om at indhente information og viden om den enkelte kunde, for på den baggrund at levere en målrettet oplevelse den anden vej.
Ikke real demand - nu er det true needs
Men potentialet til at udnytte data til at opnå indsigt i kundernes ønsker og behov - og dermed opnå klare konkurrencefordele - er uudnyttet i mange danske virksomheder.
Virksomhederne står ligesom internettet derfor nu ved en skillevej.
Den vej, vi kommer ad, er præget af (fortsat sparsomt) kendskab til kunderne ud fra historiske data.
Den vej, vi er i færd med at slå ind på, er kendetegnet ved relationer med kunderne ud fra vores evne til at forudse deres behov.
I en marketingkontekst betyder det, at vi bevæger os bort fra den hellige gral - real demand - for i stedet at søge mod ægte behov - true needs - hvor predictive-analyticsmodeller kan optimere kundens interaktion ved alle kontaktpunkter, og hvor anbefaling er den næste 'killer app'.
Så ja, jeg er parat - hvis virksomhederne vel at mærke forstår at anvende deres sjette sans til at fortolke mine behov korrekt og give mig relevante tilbud.
For som en kvinde for nylig gav udtryk for på Twitter: "Just 'cause I searched for 'Vegas deals' doesn't make me target for ChipNDale Ads. Ugh."
Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.