Artikel top billede

Foto: Marcelo Poleze/iStockphoto. (Foto: Marcelo Poleze)

IP-tv kæmper op ad bakke i Danmark

De danske tv-seere fravælger i høj grad IP-tv. Den situation kan være ændret radikalt inden for fem år, spår britisk tv-analytiker.

Løfterne om høj interaktivitet og lavere priser har endnu ikke fået IP-tv til at bryde gennem stuemurene hjemme hos danskerne.

Kun omkring to procent af de danske tv-seere benytter IP-tv, hvorimod 63 procent benytter kabel-tv, 18 procent henter tv-signalerne fra en antenne på taget, og 14 procent ser satellit-tv. Tre procent ser slet ikke tv.

Men senior-analytiker Richard Broughton fra tv-analysefirmaet Screen Digest løftede på Copenhagen Future TV-konferencen på Scandic Hotel i København sløret for, at den udvikling kan ændre sig radikalt inden for de næste fem år.

Han spår, at inden 2014 vil op mod 15 procent af de danske og andre skandinaviske husstande få deres tv-signaler igennem xDSL-kabler eller fiberforbindelser.

Dårlig forbrugerinformation

En af værterne for den københavnske tv-konference og selvstændig mediekonsulent i ToNeMe, Claus Bülow Christensen, luftede tidligere på dagen sine tanker for, hvad det manglende danske IP-tv-gennembrud skyldes.

Han skød blandt andet skylden på uigennemsigtige priser fyldt med gebyrer, dårlig information på mange af IP-tv-selskabernes hjemmesider samt langsomme hastigheder.

I Danmark er der godt 100.000 IP-tv-abonnenter i modsætning til i 2005, da tallet lå lige over nulpunktet.

Kigger mod Frankrig

Omkring 21,3 millioner husstande i verden ser på nuværende tidspunkt IP-tv, hvoraf næsten halvdelen er at finde i Vesteuropa.

I den vesteuropæiske region er der en penetration for IP-tv på 6,28 procent, og det tal skyldes hovedsageligt tv-trenden i Frankrig, hvor lidt mere end hver fjerde franskmand ser IP-tv.

Satsning på fodbold er risikabel

Richard Broughton forklarer udviklingen i Frankrig med, at IP-tv-lokomotivet France Telecom har stor succes med sine bundlede tilbud i form af højhastigheds-internet, tv og telefoni - også kendt som triple-play - der endnu ikke har fået det store gennembrud i Norden og slet ikke andre steder på kloden.

"Efter de franske operatører fandt ud af, at deres første priser var for høje, så er tv blevet en gratis del af pakken. Så der bliver ikke betalt ekstra for tv-servicen, den følger bare med," forklarer Richard Broughton den franske succes.

Risikabel satsning

Richard Broughton oplyste, at nu prøver France Telecom at få ekstra vind i sejlene med tilbuddet om digitalt tv, hvor man kan købe tillægsydelser som video-on-demand med populære film, der kan ses inden for en måneds tid.

Derudover har det franske teleselskab sikret sig rettighederne til lørdagskampe fra den bedste franske fodboldrække.

Richard Broughton kalder dog strategien med eksklusive tv-rettigheder for yderst risikabel, da den endnu ikke har bevist sit værd. Han anslår eksempelvis, at France Telecom endnu mangler 30 til 40 procent betalende abonnenter til fodboldsatsningerne.

Trojanere kan sparke gang i markedet

Tv-analytikeren peger på, at gennembruddet for IP-tv i lande som Danmark i høj grad kan komme gennem det, han kalder "trojanske apparater".

Den trojanske term dækker over eksempelvis de velkendte set-top boxes, men også i stigende grad spil-konsoller som Xbox 360 og PS3 samt Bluray-afspillere, hvor der er direkte forbindelse til internettet.

Richard Broughton fremhæver i den henseende, at teknologi-firmaet Samsung har lanceret en billig Bluray-afspiller med IP-tv-adgang på det amerikanske marked, ligesom den britiske mediegigant Sky er i gang med at indgå IP-tv-aftaler med Sony og Microsoft for at vise IP-tv på de to spilselskabers nyeste konsoller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere