Salget af computere i andet kvartal er faldet med knap 10 procent sammenlignet med sidste år. Men hos en computerproducent er salget vokset med hele 17,8 procent.
Det er taiwanske Acer, der med selskabets hårde satsning på netbook-markedet har ædt markedsandele fra alle de andre producenter bortset fra Hewlett-Packard. Det viser en markedsanalyse fra analysehuset IDC.
"Det er primært gået forrygende i forbruger-afdelingen. Men vi har også oplevet en vækst på erhvervs-markedet. Det har nok været på grund af, at vi mener, at vi giver mest 'value for money', og det er rigtigt vigtigt i disse tider, hvor pengene ikke sider så løst hos folk," siger Poul Bisgaard Hjorth, marketingschef i Acer Danmark.
Dell taber store markedsandele
Mens Acer øgede sin samlede markedsandel fra 15,7 procent til 20,5 procent, faldt konkurrenten Dells markedsandel fra 12,4 procent til 10,5 procent.
Dell oplevede et fald på 23,6 procent i salget forhold til sidste år.
"Computermarkedet ser ikke ud, som det gjorde for fem år siden og vil heller ikke komme til at gøre det igen. Der er kommet nogle mere dynamiske spillere på markedet som os selv. Der er ingen tvivl om, at vi har en mere aggressiv prisstrategi end andre firmaer, men vores bundlinje er sort modsat andre firmaer," siger Poul Bisgaard Hjorth.
Den største spiller på markedet, HP, oplevede en stigning i sin markedsandel fra 19,5 procent til 21,2 procent .
Det er sket, selv om selskabet har et svagt fald i det totale salg på 1,6 procentpoint i forhold til sidste år.
Her er Acers hemmelighed
Ifølge Acer er der stor rift om firmaets netbooks og selskabet nye produktlinje af notebooks, Timeline, der ifølge Acer har en batterilevetid på op til otte timer.
I det anerkendte erhvervsmagasin Businessweek var anmelderne også imponeret over Acers nye maskine, der med en simpel test kunne køre 4,5 timers video uden at løbe tør for strøm. Dog var Businessweek mindre glad for tastaturet, hvor tasterne blev bedømt til at være for glatte.
Acer selv fremhæver, at det især er skolestarten, der har gjort, at selskabet har oplevet et rigtigt godt andet kvartal i EMEA.
Her har forhandlerne især valgt løsninger, der egner sig til studerende, der måske kræver lidt mere batterilevetid og mobilitet på den bærbare computer.
"Det er en kombination af mange faktorer, der gør, at vi klarer os rigtigt godt i forhold til vores konkurrenter. Men især vores netbooks og vores Timeline gør, at vi kan tilbyde noget unikt. Vi mener, at der er et stort segment, som fokuserer på batterilevetiden, og det er noget som vi slår hårdt på med vores produkter," siger Kim Heldam, key account manager i Acer Danmark.
Toshiba og Asus, som er henholdsvis nummer fire og fem på listen, oplevede begge et fald på omkring 20procent i salget i forhold til sidste år.