Computerworld News Service: Unified communications har i årevis været netværks-producenternes domæne. Men Googles nylige bevægelser mod stemmebaserede kommunikations- og samarbejdstjenester har potentialet til at vende op og ned på markedet.
Det er ikke, fordi Google Voice og Google Wave, der begge lanceres senere i år, med ét slag vil tage livet af lignende satsninger fra Cisco, Microsoft og andre traditionelle udbydere. Men det lader nu alligevel til, at Google allerede før start har fået konkurrenterne til at ryste.
Se for eksempel denne kommentar fra Doug Dennerline, som er Ciscos direktør med ansvar for samarbejdssoftware:
"Google Wave validerer, hvad vi har gjort gennem to år [med produktet Webex Connect]. (…) Vi vil blive ved med at opfinde og genopfinde - og man vil komme til at se cool ting fra vores side," sagde han under et web-møde med journalister og analytikere.
Enhver, der i en årrække har fulgt den internationale it-branche, vil vide, at når en leverandør siger, at en konkurrent har "valideret" leverandøres produkter, så betyder det: "Ja, de er rykket direkte ind i vores dagligstue, men vi har tænkt os at gøre, hvad vi kan, for at smide dem ud hurtigst muligt."
Google vil kunne presse Cisco
Google Voice og Wave lader indtil videre til at være mest fokuseret på private brugere med tjenesternes værktøjer til instant messaging, e-mail og sociale netværk. Men Ciscos Doug Dennerline påpegede, at sociale netværk også er vigtige for virksomheder at kunne håndtere.
Zeus Kerravala, analytiker hos Yankee Group Research, sagde under mødet, at han på den korte bane ikke ser Google Voice og Wave som en trussel mod selskaber som Cisco, Microsoft, Avayea eller Siemens. Men, sagde han, "på længere sigt vil Google indtage en væsentlig rolle" i markedet for stemmetjenester og unified communications:
"Google har den markedsopmærksomhed og den kapital, der skal til, for være en så stor en trussel, som det passer selskabet at være," sagde analytikeren.
Især Cisco kan komme i klemme, hvis Google for alvor beslutter sig for at kaste sine muskler ind i markedet for unified communications.
Cisco forfølger nemlig i forvejen en to-sidet strategi om dels at fastholde de eksisterende erhvervskunder, dels at få fat i privatmarkedet med især videoteknologi. Det sidste i øvrigt ikke mindst gennem det danske design, der er på tegnebrættet i Ciscos europæiske udviklingscenter i Hørsholm.
Cisco offentliggjorde i marts planer om at købe selskabet Pure Digital Technologies for at få fingere i selskabers Flip-teknologi til håndholdte kameraer. Cisco har også meddelt, at selskabet er i gang med at udvikle en forbrugerversion af sit telepresence-system til videokonferencer.
Modangreb på vej fra Cisco
Ciscos strategi er altså relativ åbenlys. Mere uklare synes Googles intentioner at være.
Agter selskabet først at indtage forbrugermarkedet og derefter bevæge sig ind på erhvervsmarkedet?
På sin vis er det lige meget, for Google har flere gange bevist sin styrke ved netop ikke at adskille markederne for private og professionelle brugere: Forbrugere er også medarbejdere. Hvis Google Voice ganske gratis vil kunne koble alle dine telefoner til ét nummer og vil have nyskabende funktioner som for eksempel konvertering af talebeskeder til tekst - vil forbrugerne så ikke også begynde at bruge tjenesten i deres arbejdsliv?
Især små virksomheder vil være fløjtende ligeglade med, om Google måtte bruge nogle af de indsamlede informationer til at tjene penge på annoncer. Større virksomheder vil måske ikke bryde sig om, at deres medarbejdere deler fortrolige data via Google Voice eller Google Mail. Men er det realistisk at stoppe dem?
I bund og grund samme overvejelse, som da første generation af iPhone kom ud, og medarbejdere ivrigt tog den til sig trods deres it-afdelingers sikkerhedsadvarsler og løftede pegefingre - fordi de ganske enkelt syntes, at det var en fed telefon.
Cisco på vej med modangreb
På web-mødet afslørede Padmasree Warrior, der er Ciscos tekonologidirektør da også, at Cisco planlægger at lancere sin egen virtuelle telefoni-tjeneste - sandsynligvis med Cisco som underleverandør til eksisterende telefonselskaber.
Selv om Cisco ikke vil indrømme det, må dén udmelding tolkes som et klart modangreb på Google Voice.
Ciscos mange telecom-kunder leverer jo både til private og virksomheder, og teleindustrien har i hvert fald ikke tænkt sig at læne sig tilbage og se til, mens Google trækker deres betalende kunder op i skyen.
Til gengæld vil Cisco kunne sætte sine telecom-kunder i stand til at levere lignende cloud-baseret services - men uden de privacy-problemer, der følger med Googles tjenester.
"Ingen tvivl om, at der bliver skarp konkurrence. Google Voice er grundlæggende set telefoni i skyen, så Google kommer til at gå i direkte konkurrence med Ciscos kunder i teleindustrien," sagde Padmasree Warrior.
Oversat af Jens Møller Nielsen.