Den amerikanske telekæmpe AT&T entrerer for alvor det danske og nordiske marked med en dugfrisk samarbejdsaftale, som selskabet i dag fredag har underskrevet med TDC efter ni måneders drøftelser og forbederelser.
Partnerskabet betyder, at TDC bliver en del af de total-aftaler, som AT&T tilbyder en stribe af sine allerstørste kunder, hvilket vil sige en stribe af verdens helt store selskaber.
AT&T stræber nemlig efter at blive totalleverandør hele vejen rundt for de pågældende storkunder, der er multinationale virksomheder med afdelinger i mange lande.
"Vi står med det fulde ansvar for, at disse kunders netværk fungerer, og vi arbejder bevidst efter partneraftaler, da det er en umulig opgave at klare på en tilfredsstillende måde selv," siger Stephen H. Sobolevitch, vice president for global business og service-strategi i AT&T til Computerworld.
Han peger på, at AT&T vil være i stand til at levere et velfungerende og stabilt netværk til dem over hele verden uanset hvilket behov, det gælder: Unified communications, telepresence, IP-telefoni eller hvad som helst andet.
600 kunder i Norden
Det amerikanske selskab henter omkring halvdelen af sin omsætning på godt en halv milliard kroner på erhvervskunderne. Og derfor er selskabet nødt til at gå den vej, som erhvervskunderne går.
I første omgang dækker aftalen således 600 af AT&T's storkunder, der alle er repræsenteret i de nordiske lande.
AT&T ønsker ikke at løfte sløret for hvilke partnere, det drejer sig om. Sikkert er det dog, at IBM er blandt de største af de pågældende selskaber, som aftalen kommer til at omfatte.
IBM indgik nemlig fornylig partnerskab med amerikanske AT&T, der altså nu kan videreføre aftalevilkår og lignende ud til IBM's forretning i de nordiske lande.
Til gengæld bidrager IBM med netværks-ekspertise og support-faciliteter til AT&T's nordiske kunder.
For Carsten Dilling, direktør for TDC Operations, hænger partner-aftalen nøje sammen med en slags trend i tiden - nemlig at de store selskaber i meget høj grad fokuserer på deres kerneforretninger.
For TDC betyder aftalen - foruden den kontante fordel AT&T's nordiske kunder vil lægge i kassen - at selskabet kan benytte sig af AT&T's globale forretning.
"For en lille forretning som TDC betyder denne aftale, at vi får et brohoved ud til de internationale markeder for vores forretningskunder, fordi vi kan benytte AT&T til at komme derud," siger han.
Win win
AT&T og TDC har i et stykke tid samarbejdet om forskellige produkter.
Carsten Dilling peger især på TDC's IP-netværk - som bygger på Song, som TDC købte i 2004, samt Netdesign, som TDC købte samme år - som en afgørende ting for TDC, hvis to store nordiske konkurrenter, Telenor og Telia, især har satset på mobil-nettet.
Netop IP-netværket er vigtigt for AT&T, der ikke mindst satser på båndbredde-krævende tjenester.
"Vi har det stærke nordiske netværk, AT&T har det globale netværk. Det er virkelig en win win-situation. Og vi er meget fokuserede på at bruge aftalen til nedbringe slutprisen for vores kunder, der vil ud i verden," bedyrer Carsten Dilling.