Hillerød Kommunes omsorgssystem, der styrer hele hjemmeplejen og ældreområdet, har været sendt til tælling.
Serveren har været ude af drift fra 12, juni og frem til 16. juni. Samtidig var de backup-procedurer, der skal genskabe data efter nedbrud, ikke på plads.
"Alt hvad der kunne gå galt, gik galt," lyder det fra kommunens it-afdeling.
Journaler fra hjemmeplejen og ældreområdet er gået tabt, og kommunen har mistet oplysninger, om hvilken hjælp de ældre borgere har brug for.
Værste mareridt
Den praktiske konsekvens kan blive, at den rigtige hjælp ikke når frem på det lovede tidspunkt. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.
"Det var en grim ting, og det er ens største mareridt," siger it-koordinator i Hillerød Kommune, Gitte Femerling til avisen.
"Serveren, der har dataene liggende, gik ned. Den kom rimeligt hurtigt op igen, men dataene var så beskadigede, at de ikke kunne bruges, og backuppen viste sig at være fejlbehæftet, fordi serveren var syg, inden den gik ned. Man bliver lidt paranoid og chokeret over, at det kan ske."
"Vores leverandør af omsorgssystemet har kunnet udskrive en oversigt fra de beskadigede data over de nye borgere," siger Gitte Femerling.
Hun ved dog ikke, hvor mange, der er blevet berørt af server-nedsmeltningen, men oplyser, at det kun er patienter oprettet i nedbrudsperioden, der er blevet ramt.
Utilfredse ældre
Ældrerådet i Hillerød Kommune er naturligvis ganske utilfreds med it-problemerne.
"Det er yderst kritisabelt, at man ikke sørger for, at der i det allermindste er en backup, der virker. Det her nedbrud kan være katastrofalt for de borgere, der lige er udskrevet og skal have mad og hjælp," siger Ældrerådets formand, Bente Herner Sonne til Frederiksborg Amts Avis.
På kommunens hjemmeside kan man læse, at der arbejdes på at få genoprettet de sager, der har været ramt af nedbruddet.
Det betyder, at borgere kan blive ringet op af sagsbehandlere, der er nødt til at spørge om ting, som borgerne allerede én gang har svaret på.