Computerworld News Service: Microsoft indgav mandag et søgsmål mod tre mennesker med anklagen om, at de bestyrer et "massivt" klik-svindelnummer, der udnytter hundredtusindvis af IP-adresser rettet mod annoncører af bilforsikringer og online-spillet World of Warcraft.
Søgsmålet drejer sig om en plan om at svindle konkurrenter ved at klikke på deres online-annoncer, skriver Microsoft i søgsmålet.
Typisk resulterer en procentdel af sådanne klik i salg, som derved tjener ind, hvad der betales for trafikken. Men i tilfælde af klik-svindel, ender klikkene aldrig i salg, og annoncørerne mister penge. Denne slags aktivitet kan også skade selve annoncerne ved at give dem lavere ranking.
Klageskriftet [pdf], som er indgivet ved U.S. District Court for the Western District of Washington, hævder, at Eric Lam, Gordon Lam og Melanie Suen fra Vancouver i Canada har brudt kontakten med Microsofts adCenter ved at foretage klik-svindel sammen med adskillige virksomheder og andre unavngivne parter.
Søgsmålet er Microsofts første imod klik-svindel, og virksomheden anmoder retten om en skadeserstatning på mindst 75.000 dollars, omtrent 400.000 kroner.
Microsoft fik mange klager
"Online-annoncerings-branchen har gjort fremskridt på dette område i årevis ved at implementere teknologi, best practices og teknikker til at imødegå ting som klik-svindel," skriver Tim Cranton, som er juridisk chef for softwaregiganten, i et blogindlæg.
"Dette søgsmål udgør endnu et skridt mod at benytte det juridiske til at bekæmpe klik-svindel. Håndhævelse af loven kan spille en afgørende sikkerhedsrolle og supplere teknologiske og branchemæssige best practices ved hjælp af sagsanlæg og retsforfølgelse til at stoppe de groveste lovovertrædere og holde dem ansvarlige for den svindel, de begår."
Microsofts mistanke blev vækket den 24. marts 2008, da virksomheden modtog et usædvanligt højt antal klager om mistænkelig aktivitet fra bilforsikrings-annoncører, der bruger Microsofts tjenester. Der havde været en stor, pludselig stigning i antallet af søgninger, der præcist passede på de søgetermer, som forsikringsselskaberne havde købt, og inden for kort tid blev der klikket på de øverste søgeresultater.
Microsoft fandt ud af, at flere hundredtusinder IP-adresser blev brugt til at skjule, hvor trafikken egentlig kom fra.
En lignende række søgninger og klik forekom en måned senere, 24. april, denne gang målrettet World of Warcraft-annoncører, og Microsoft begyndte en katten-efter-musen-leg, hvor virksomheden ville filtrere trafikken, iagttage dens kendetegn ændre sig og derefter justere sine egne filtre igen, fortæller Microsoft. Efterfølgende serier af mistænkelig aktivitet blev opdaget i juni, juli og december 2008.
Microsoft oplyser at have sporet klikkene til at komme fra computere og servere bestyret af Lam, som har forbindelser til både en World of Warcraft-onlineforretning og bilforsikrings-annoncering.
Oversat af Thomas Bøndergaard