Først var de 12 organisationer - nu er de 11.
Den humanitære organisation Kræftens Bekæmpelse har meddelt, at den trækker sig fra AidOnline-samarbejdet, der ellers ville garantere organisationen en pose penge, uden at den skulle løfte en finger.
Kræftens Bekæmpelse har, siden AidOnline gik i luften i sidste uge med medfølgende medievirak om AidOnlines forretningsmodel, følt sig som et gidsel i en teknisk krig, der koster organisationen dyrt på goodwill-kontoen.
"Når der opstår en diskussion, hvor folk peger på, at Kræftens Bekæmpelse handler uetisk, så giver det badwill. Vi er ikke på finansloven og derfor totalt afhængige af danskernes donationer. Derfor var det på tide at trække sig fra samarbejdet," siger marketingchef Poul Møller fra Kræftens Bekæmpelse til Computerworld.
Han har givet de 11 andre støtte-organisationer i AidOnline-samarbejdet besked om udmeldelsen, men har ikke hørt, om andre organisationer følger med ud af bagdøren.
"Man kan sige, at jeg var naiv ved at deltage i samarbejdet, men da jeg sagde ja, kunne jeg ikke gennemskue konsekvenserne," fortæller Poul Møller om sin beslutning til at trække stikket fra AidOnline.
Iværksættere debat-amok
AidOnline-lanceringen har vakt mange og kraftige debatindlæg på Computerworld og andre websites.
Kraftige reaktioner mod AidOnline
På iværksætter-sitet har diskussionerne slået debat-rekord med over 400 indlæg på artiklen "AidOnline, kan komme til at koste virksomheder dyrt".
"Interessen viser jo, at de små iværksættere bliver ramt hårdt på deres AdSense-annoncer, hvilke i høj grad er med til at finansiere deres webhosting. Derfor er debatten så heftig," siger administrerende direktør fra Amino, Nicolai Frisch.
Han fortæller, at der i lighed med den tidligere Computerworld-artikel "Netmedier sætter teknikvåben ind mod reklametyve" i debattråden er kommet mange bud på software, der kan annullere AidOnlines banner-reklamer.
Problemet er dog bare, at brugen af denne software også blokerer for andre adblockere.
Børnesite i krig mod AidOnline
Måske af samme grund undgår nogle sites at installere blokeringssoftware, men i stedet blokerer brugere med AidOnline-plug in'et for at statuere et eksempel.
Blandt andet har Danmarks største børneportal Arto.com med omkring en halv million brugere valgt at blokere for AidOnline-brugere, fordi AidOnline-tjenesten fortrænger Artos egne reklamer, som er en vigtig indtægtskilde for moderselskabet Freeway.
Den form for selvjustits møder opbakning hos formand Christian Peytz fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).
"Jeg forstår til fulde, at folk reagerer så kraftigt, som de gør. Sjældent har den danske internetbranche stået så solidt sammen som i denne sag," siger han til Computerworld.