Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Kvinderne skal vise vejen til toppen

Klumme: Der er brug for flere synlige rollemodeller.

Da en undersøgelse om antallet af kvinder i toppen af it-branchen for nylig blev offentliggjort, kom jeg til at tænke på, om det er svært at se skoven for bare træer i forhold til kvinder og it. Eller om det ikke i virkeligheden er svært at se skoven, fordi træerne står i det skjulte.

Undersøgelsen er lavet af IT-Branchen (ITB), og den viser, at seks procent af de administrerende direktører i it-branchen er kvinder. Sidste år var tallet fire procent.

Samtidig har 49 procent af alle it-virksomheder en kvinde i direktionen, hvor tallet var 43 procent sidste år. Denne stigning er måske ikke i sig selv voldsom, men den er ikke desto mindre klar og entydig, og set i lyset af, at den er sket i løbet af blot et enkelt år, så er der også tale om en betydelig stigning, og det må siges at være rigtig positivt.

Men spørgsmålet er så, om vi egentlig har set denne stigning - bemærket den? Hvis vi er på vej mod en skov af kvinder i toppen af it-branchen, hvorfor ser jeg så kun et par træer? Jeg læser disse tal og kan ikke lade være med at undre mig over, hvem disse seks procent er, og hvorfor jeg ikke hører mere om dem. Når vi ser en sådan stigning i løbet af et enkelt år, burde den i mine øjne være mere synlig.

Når ITB holder styr på disse tal, er det jo fordi, der arbejdes på at fremme kvinders vej til it-toppen.

Målsætningen hedder, at procentsatserne ved udgangen af 2010 skal ligge på henholdsvis 15 procent administrerende direktører og 60 procent repræsentation i bestyrelserne. Det er altid en fordel at vide, hvor man skal hen, men det er også nødvendigt at tænke over, hvordan målet skal nås.

Det kunne være et mål for de organiserede kræfter at sætte nogle rammer op, der hjælper de lige nu henholdsvis 6 og 49 procent til at komme ud og fylde lidt mere i offentligheden. For der må være en grund til, at vi ikke hører så meget til dem.

Det handler om at inspirere andre kvinder

Nogle synes måske ikke de har så meget at byde på som rollemodeller, nogle ved måske ikke helt, hvordan de skal gribe det an, og andre har muligvis slet ikke overvejet muligheden. Men hvis vi skal nå målet om at få flere kvinder i spidsen for it-virksomheder, så er det nødvendigt, at de kvinder, der er der allerede, tager teten og profilerer sig mere.

Det handler ikke om, at de skal være medie-darlings, det handler om at inspirere andre kvinder til at følge trop. For der findes mange kvinder, der har lyst til at krydre karrieren med mere ansvar.

På møder i ITB for kvinder, der arbejder i it-branchen, har jeg set skove af hænder, når der bliver spurgt, hvem der har lyst til at blive administrerende direktør eller tage en bestyrelsespost.

Kvinderne er altså klar til udfordringen og ansvaret - herunder til at omarrangere i forhold til deres privatliv og work life-balance. Men der er brug for mere synlighed af disse rollemodeller, hvis vi skal have flere kvinder til at tage skridtet mod ledelsesposter.

Samtidig handler synligheden ikke kun om, at kvinderne selv får øjnene op for muligheden. Gode og synlige rollemodeller vil også gøre det mere oplagt at tænke på en kvinde, når der skal vælges en kandidat til posten som administrerende direktør eller bestyrelsesmedlem. Så udfordringen ligger i at få kvinderne til at turde vise mændene, at det er en mulig løsning at vælge en kvinde, og hvor de kan kigge hen.

Man kan håbe, at det vil se anderledes ud, når de næste generationer kommer til. Der findes en lang række initiativer med det mål at formidle it-branchens spændende karrieremuligheder for unge.

Blandt andet kan piger og drenge, der skal vælge uddannelse, finde rollemodeller, hjælp og information om branchen på choosedifferent.com. På dette website kan man konstatere, at fordelingen af rollemodeller for piger og drenge er nogenlunde ens, og det synes jeg er et virkeligt godt tegn. Det er et signal om ligeværdighed, og jeg håber, at det også er et signal om, hvor vi ender.

Annette Stausholm Nielsen er direktør for teknisk kompetence i [url=http://www.ibm.com/dk/da/IBM Nordic[/url] og er formand for IT-Branchens udvalg "Unge i IT-branchen".

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer