Nike og Starbucks gør det, Obama mestrer det, og Martin Thorborg er også med på vognen.
Web 2.0 og sociale medier gør det muligt at crowd source traditionelle forretningsfunktioner til brugerne - altså inddrage brugerne i forskellige forretningsdiscipliner.
Obama crowd sourcede sine fundrasing- og PR-aktiviteter. Starbucks crowd sourcer udviklingen af butikskoncepter og produktudvikling, og en lille håndfuld andre frontløbere udnytter på tilsvarende vis de sociale mediers hotline til brugerne med stor kreativitet.
Flere og flere virksomheder får øjnene op for de sociale medier, som både er økonomisk attraktive og giver mulighed for brugerinvolvering på et plan, vi ikke har set før.
Logoer og rå produktbillede
Nogle gør logoer og rå produktbilleder tilgængelige, så brugerne kan skabe deres egne reklamer og distribuere dem ud i markedet via YouTube, Facebook, virale film og så videre.
Men man kan også tage et strategisk valg og bruge de sociale medier til crowd sourcing af flere forretningsfunktioner som kundeservice, produktudvikling og PR.
Fælles for størstedelen af virksomhederne - både dem der har taget skridtet fuld ud, og dem der stadig eksperimenterer - er, at de kan se potentialet i de sociale medier, men har svært ved at lave en seriøs investering, fordi de ikke kan illustrere den konkrete værdi i projekterne.
I den seneste "Social Media Marketing Industry Report" svarer 900 respondenter, at ud over valg af medie, så er effektmåling den største udfordring med social media marketing.
For hvordan kvalificerer man den dialog, som en viral kampagne afføder?
Hvordan værdisætter man, at bloggere og journalister omtaler virksomhedens aktiviteter og produkter positivt?
De fleste virksomhedsledelser vil kræve tal på forventninger og afkast, inden de afsætter budgetter og medarbejderressourcer til de nye initiativer, og derfor er det vigtigt at kunne måle og evaluere udbyttet af social media marketing.
Text mining er vigtigt
Det kan lade sig gøre, men kræver, at man er i stand til at omsætte den dialog, der foregår i communities, på blogs og lignende til strukturerede data, som kan analyseres og kvantificeres.
Man kommer derfor ikke uden om statistiske text mining-værktøjer, når man skal skabe struktur i de sociale mediers ustrukturerede univers.
Mange it-medarbejdere vil nikke genkendende til text mining.
Men text mining er ukendt land for de fleste marketingafdelinger, og det er et problem, for hvis virksomheden vil arbejde strategisk med social media marketing, er der ingen vej uden om text mining.
Mining-værktøjerne kan give et systematisk overblik over, hvem der linker til hinanden i et community, hvordan forskellige grupper af brugere i community'et hænger sammen, hvem der taler positivt og negativt om virksomhedens produkter og så videre.
Ved at kategorisere brugerne ud fra denne type parametre får virksomheden et stærkt afsæt for mikrosegmentering og CRM samtidig med at fundamentet for effektmåling skabes.
De sociale medier er af natur anarkistiske, hvilket er deres store styrke. Men skal virksomheden arbejde strategisk i det sociale medieunivers, er det nødvendigt at skabe struktur i kaos.
For nogle lugter det måske af overvågning og utidig indblanding, men allerede nu oversvømmes blandt andet Facebook af irrelevante reklamer og trickquizzer, og virksomhedernes interesse for dette højpotente miljø vil næppe falde.
Text mining er faktisk et redskab til at minimere støjen og målrette budskaber, så den enkelte bruger kun eksponeres over for absolut relevant information.
Daniel Aunvig er forretningsrådgiver i SAS Institute.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.