Det er kurervirksomheden TNT et godt eksempel på.
Virksomheden forventer at spare 81 millioner kroner over de næste fire år ved at droppe medarbejderens flyrejser og holde virtuelle møder i stedet for.
TNT forventer at skære 20 procent af rejseaktiviteterne. Det oplyser virksomheden i en rundspørge foretaget blandt videokonference-udbyderen Tandbergs kunder. Den viser, at brugen af videokonferencer har nedsat virksomhedernes samlede behov for at rejse med cirka 30 procent.
"Med den hast, som virksomheder i dag adopterer videokonference som mødeform, tror jeg, at vi om få år vil se, at videokonference er blevet en lige så naturlig del af mødekulturen, som at mødes fysisk, hvilket forhåbentlig vil medføre, en væsentlig reduktion af virksomheders CO2-forbrug til transport," mener Tandbergs danske Country Manager, René Ebsen.
DONG viser vejen
Et andet godt eksempel er danske DONG Energy, der også satser på virtuelle møder frem for fly, tog og bil.
DONG satte sig sidste år for, at spare ét ton CO2 per medarbejder, og i dag er videokonferencer en stor ting i DONG Energy, fortæller DONG-CIO, Michael Moesgaard på OECD's klima-it-konference.
"Vi har afdelinger over hele Danmark og Nordeuropa, og vi er blevet ret vant til at bruge videokonferencer. Vi har en videokonference-installation per 60 medarbejdere, men det er ikke nok, vi skal have flere, og vi arbejder hele tiden på at forbedre kvalitet og funktionalitet, for vores brugere skal anvende det endnu mere, end de gør i dag," siger Michael Moesgaard.
I øjeblikket bygger DONG Energy desuden højkvalitets-telepresence-lokaler i alle virksomhedens hovedafdelinger.
I sparebestræbelserne købte DONG's it-afdeling også 5.000 nye pc'er, og afskaffede blandt andet de små printere til fordel for en række store, og en follow me-løsning, der betyder, at udprintninger, der ikke afhentes, heller ikke bliver printet.
Virtualisering af datacentre var et must, og DONG justerede sine indkøbspolitikker, så en pc i dag skal holde et år længere. Det sparer mellem 20 og 25 procent, forklarer Moesgaard.
Endelig har interne oplysningskampagner vækket bevidstheden blandt medarbejderne om at være mere hensynsfuld overfor miljøet i de daglige gøremål.
"Det er simple ting, som at huske at slukke sin pc, men det betyder noget," siger Michael Moesgaard.