Milliardinvesteringen i det nye landsdækkende digitale rejsekort er ikke populær hos Sønderborg Kommune.
Faktisk er kommunen helst fri for at indføre rejsekortet, der efter planen skal indføres over hele landet.
"Vi kan ikke gøre ret meget. Vi er jo tvunget ind i Sydtrafik og kan jo ikke undslå os, hvis det bliver indført. Og alene det siger måske noget om, at den her konstruktion måske ikke er helt rigtig," siger Erik Lauritsen, formand for kommunens teknikudvalg, til DR.
Rejsekortet er et lille chip-baseret plastickort, hvorpå der er indsat et beløb. Inden man stiger på bussen eller toget, skal man registrere sig ved at vifte kortet foran en stander på stationen.
Når rejsen slutter, gør man det samme igen, og så beregner systemet, hvor meget turen har kostet og trækker beløbet på kortet.
Det hele skrider
Både budget og tidsplan er skredet adskillige gange og Computerworld har tidligere beskrevet, hvordan problemerne tårner sig op for det lille plastickort.
Formålet med det digitale rejsekort er at gøre rejser gennem flere takstzoner og med forskellige transportmidler lettere og mere overskuelig for passagererne.
"Det kommer på et meget dårligt tidspunkt, hvor alle kommuner arbejder på at forbedre den kollektive trafik. Og rigtig mange tænker ligesom Sønderborg i retning af gratis transport. Og så er det lidt fjollet at investere rigtig mange penge i sådan et system. Derudover har vi hørt fra forskellige sider, at det her system måske allerede er på vej til at blive forældet," siger Erik Lauritsen.
Blandt rejsekortets problemer er - udover forsinkelser og budgetoverskridelser - at det er lykkedes hackere at bryde ind i kortets chip, hvilket har skabt tvivl om sikkerheden i kortet.
Koster kommunen millioner
Ifølge DR's hjemmeside vil indførelsen af rejsekortet koste kommunen en halv million næste år og derefter forventes det, at regningen løbende vil lyde på fire millioner kroner om året
Bag udviklingen af rejsekortet står Rejsekort A/S, som blev stiftet i 2003 af HUR, DSB, Ørestadsselskabet IS, Storstrøms Trafikselskab, Vestsjællands Trafikselskab, Vejle Amts Trafikselskab og Nordjyllands Trafikselskab.
I dag er hovedaktionærerne DSB, Trafikselskabet Movia, Metroselskabet, Sydtrafik, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab.