Computerworld News Service: Unified communications og samarbejdssystemer kan ifølge it-cheferne give højere produktivitet, færre omkostninger og lavere CO2-udledning.
It-chefer hos virksomheder som State Street investerer i unified communications og samarbejdssystemer for bedre at kunne forbinde deres ansatte globalt.
Madge Meyer, der er executive vice president for globale infrastruktur-tjenester i State Street i Boston, har opbygget en global model med virtuelle teams.
Hun påpeger, at kunderne bør kunne forvente, at tjenesterne trods de regionale forskelle på verdensplan leveres uden problemer.
"Udfordringen ved globalisering er at styre forandringerne på tværs af alle regionerne. Man er nødt til at udnytte alle disse teknologier til at dele information selv helt ned til billige desktop-skærme og kameraer for at simulere gruppemøder med folk fra hele verden," siger hun.
Denne type videokonference- og samarbejdssystemer til desktoppen er også en del af et unified communications- og kollaborations-projekt, der for nyligt blev udført og gjort tilgængelig for ansatte hos Danone, som er moderselskabet for fødevarevirksomheder som Dannon og Evian.
Mike Close, som er teknologichef for virksomhedens forretninger i Nordamerika, fortæller, at virksomheden ville ændre "den måde, som vi har forretninger på" for dels at kunne betjene kunderne bedre, dels for at "tiltrække den næste generation af arbejdskraft."
"Vi begyndte projektet med fokus på instant messaging og e-mail, men da oliepriserne nåede deres højdepunkt, blev videokonference-udstyr den første teknologi til at komme på plads," forklarer Close.
Og indtil videre i år har Danone hostet 1.050 videokonferencer på 70 skærme med høj opløsning. Virksomheden vurderer, at videokonference-opkaldene reducerer rejseudgifterne og CO2-udledningen per ansat med 15 procent.
Barriererne for udrulning af denne type teknologier er ikke altid økonomiske. Close fortæller for eksempel, at man især har skullet være særligt opmærksom på omskoling og udlæring af de ansatte, der har været nødt til helt at ændre deres arbejdsgange for at høste det fulde udbytte.
"Vi var nødt til konstant at kommunikere og igen og igen tilbyde optræning for at opnå den kritiske masse af folk, der benyttede sig af de nye værktøjer," forklarer han.
Dette er ifølge Irwin Lazar, som er vice president for kommunikation hos Nemertes Research, slet ikke ualmindeligt.
Virksomhedskulturen er for mange virksomheder det største problem efter en udrulning.
Han påpeger, at virksomheder, der leder efter gode grunde, der kan berettige investeringer i unified communications i den økonomiske nedgangsperiode, kan støde på en udfordring fra et simpelt argument om omkostninger versus besparelser.
At skabe et mere produktivt arbejdsmiljø kan hjælpe til at imødegå både de økonomiske og de virksomhedskulturelle udfordringer, mener han.
"Det er for eksempel svært at argumentere for VoIP alene ud fra omkostningsbesparelser, men hvis man har at gøre med disaster recovery og andre unified communications-værktøjer såsom videokonference, så er der mere håndgribelige fordele, der står tydeligt frem," siger Lazar.
"Virksomheder kan skære i rejseudgifterne med video-værktøjer, muliggøre kollaboration og skære ned på telefonregningerne med instant messaging samt sørge for, at en i stigende grad virtuel medarbejderstab er forbundet."
Oversat af Thomas Bøndergaard